بازدید نمایندگان از زندان اوین در سکوت، از ابهامات کم نکرد: ۴۳۸ نفر همچنان در بازداشت




۱۱ نماینده مجلس شورای اسلامی پس از تقریبا گذشت یک ماه از تقاضای بازدید از زندان اوین عصر روز سهشنبه ۱۰ بهمن ماه  از این زندان دیدار کردند با این حال پس از ملاقات به هیچ پرسشی از سوی خبرنگاران پاسخ نداده و ان را به زمان بهتری موکول کردهاند. اما در چند خبر کوتاهی که از این بازدید منتشر شده، عنوان شده نمایندگان از دو بند چهار و ۲۰۹ زندان اوین، قرنطینه و آشپزخانه زندان اوین ملاقات کردهاند.
این بازدید طبق عکسهای که منتشر شده کاملا رسمی و با حضور رییس سازمان زندانها و مدیرکل زندانهای استان تهران و به شکل نشست خبری صورت گرفته است. عکسهای از نمایندگان دور میز با مسوولان زندان منتشر شده اما عکسی از دیدار نمایندهای با زندانی وجود ندارد.
خبرگزاری مهر در همان روز با انتشار خبر کوتاهی از این بازدید نوشت نمایندگان فقط از بند چهار و بند ۲۰۹ که متعلق به سپاه پاسداران است ملاقات کردهاند. براساس این خبر بازداشتشدگان اعتراضات دی ماه در این دو بند به سر میبرند.
اللهیار ملکشاهی رییس کمیسیون قضایی اصل ۹۰ مجلس درباره این بازدید به آماری از بازداشتشدگان اشاره کرده که با رقمی که پیش از این در رسانهها منتشر شده متفاوت است. او در گفتوگو با روزنامه مشرق گفته براساس آمار ارائه شده به آنها در این بازدید، از ابتدای اعتراضات اخیر تاکنون ۴۵۳۴ نفر در سراسر کشور بازداشت شدند که از این تعداد همچنان ۴۳۸ نفر در بازداشت به سر میبرند. همچنین براساس گفته ملکشاهی مشخص است که بازداشتشدگان فقط در روزهای که اعتراضات در خیابان جریان بوده بازداشت نشدهاند بلکه پس از آن نیز بازداشتها جریان داشته است.
ملک‌شاهی اگرچه توضیحات را برای زمان دیگری سپرده اما گفت «فیلم دوربین مداربسته مربوط به کشته شدن یکی از بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر نیز برای اعضای هیأت پخش شد.»  مشخص نیست منظور او تماشای فیلم کدام کشته شده است اما در روزهای اعتراضات اخباری مبنی بر مرگ سینا قنبرپور اعلام شد که مقامات آن را خودکشی عنوان کردند.
مقامات پیشتر از این به رقم ۳۷۰۰ بازداشتشده اشاره کرده بودند. همچنین طبق آمار رسمی مرگ سه نفر در زندان‌های ایران تایید شده است.
مدتی قبل، بیش از ۱۵۰ وکیل دادگستری ایران در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه نوشتند که برای رفع نگرانیهای ناشی از تضییقات سابق و برای برخورداری بازداشتشدگان از حقوق کامل، انتظار دارند قوه قضاییه پذیرش وکالت آنها برای دفاع از بازداشت شدگان باشد.
چهار نفر از بازداشت شدگان اعتراضات دی ماه در زندان اوین 
یک روز پس از این ملاقات، خبرگزاری ایلنا، توضیحات اصغر جهانگیر رییس سازمان زندان‌‌ها را به نمایندگان در دیداری که داشته‌اند. منتشر کرد.  براساس گفته جهانگیر به نمایندگان تنها چهار نفر از بازداشتشدگان مربوط به اعتراضات اخیر در زندان اوین باقی ماندهاند. اگر این گفته درست باشد یعنی ۴۳۴ بازداشتی باقی مانده در دیگر زندانهای کشور و در وضعیت نامشخصی به سر میبرند.
اصغر جهانگیر گفته است: «در حال حاضر در این بازداشتگاه فقط چهار نفر از بازداشتشدگان حضور دارند و بقیه آزاد شدند.»
با این حال اصغر جهانگیر در گزارش خود که خبرگزاری ایلنا منتشر کرده توضیحی درباره نام، اتهام و وضعیت این چهار بازداشتی باقی مانده در زندان اوین را نداده است.  نمایندگان نیز پس از ملاقات هیچ اظهارنظری درباره این ملاقات نداشتهاند.
الهیار ملکشاهی رییس کمیسیون قضایی اصل ۹۰ مجلس به خبرگزاری مهر گفته فردا (۱۱ بهمن ) جلسهای با نمایندگان درباره این ملاقات خواهند داشت و پس از آن «گزارشی به مردم و رسانهها» از این دیدار داده خواهد شد.
خبرگزاری ایلنا نوشته نمایندگان مجلس پس از شنیدن گزارش رییس سازمان زندانها از اوضاع بازداشتشدگان اعتراضات اخیر، «از قرنطینه، آشپزخانه، اتاقهای محل اسکان و .. بازدید کردهاند و با تعدادی از زندانیان به گفتوگو در خصوص کمبودها و نحوه برخورد متولیان بازداشتگاه پرداختند.» با این حال جزییات این گفتوگوها منتشر نشده است.
درخواست نمایندگان از بازدید زندان اوین زمانی صورت گرفت که اخبار مبنی بر مرگ سینا قنبرپور در زندان اوین پس از بازداشتش در اعتراضات اخیر پخش شد، مسوولان زندان اوین البته ساعتی پس از پخش این خبر مدعی شدند او در دستشویی زندان خودکشی کرده است. پس از این خبر، اخبار گسترش متادون در میان آنها و شکنجه روحی و جسمیشان باعث نگرانیهای زیادی شده بود و برخی از نمایندگان کمیسیونهای قضایی و حقوقی مجلس و کمیسیون امید درخواست بازدید از زندان اوین را کردند.
در نهایت با موافقت دادستان تهران اعلام شد تعدادی از نمایندگان روز هشم بهمن ماه از این زندان دیدار خواهند کرد. البته روز یکشنبه به دلیل شرایط آب و هوا و برف شدید این ملاقات انجام نگرفت و نهایتا عصر روز ۱۰ بهمن این بازدید صورت گرفت.
اللهیار ملکشاهی روز دوم بهمن ماه به روزنامه شرق گفته بود که شش نماینده کمیسیون قضایی مجلس از جمله خودش، محمد دهقانی، محمدعلی وکیلی، مجمد جواد فتحی، حسین رضازاده و محمد کاظمی برای بازدید از اوین پذیرفته شدهاند. او همچنین گفت که قرار است دو یا سه نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی هم به این جمع اضافه شود.
علی مطهری نایب رییس مجلس گفت هدف از بازدید از زندان اوین تحقیق درباره فردی که در زندان اوین خودکشی کرده است عنوان کرد و گفت باتوجه به اینکه اخباری از خودکشیهای بیشتری شنیده میشود: «بد نیست بازدید از اوین به کل کشور تعمیم داده شود و درباره کل افرادی که گفته میشود در حوادث اخیر در زندانهای کشور خودکشی کردهاند، تحقیق شود تا تبلیغات و شبهات از بین برود.»
خبرگزاری ایلنا نوشته است ۱۱ نمایندهای که به ملاقات زندان اوین رفتهاند: الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس،محمدعلی وکیلی عضو هیات رئیسه، محمد کاظمی عضو کمیسیونقضایی و حقوقی، محمدجواد فتحی عضو کمسیون قضایی و حقوقی،عبدالکریم حسینزاده عضو کمیسیون عمران، محمد مهدی برومندیعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، ولی‌‌الله نانواکناری عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، عزتالله یوسفیان ملا عضوکمیسیون برنامه و بودجه، حجتالاسلام حسن نوروزی سخنگویکمیسون قضایی و حقوقی، هاشم آهنگری دبیر کمیسیون قضایی وحقوقی و فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری بهنمایندگی از زنان مجلس هستند. در این بازدید رسمی  جهانگیر رئیسسازمان زندانها، محبی مدیرکل زندانهای استان تهران و جمعی ازمدیران سازمان زندانها نیز حضور داشتند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تجمع گروهی از نوکیشان مسیحی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در سوئد

دو نوکیش مسیحی در بوشهر با اتهامات امنیتی برای اجرای حکم به زندان رفتند