پاپ در مراسم عشای ربانی در مصر خواستار همبستگی میان پیروان ادیان شد


پاپ فرانسيس، رهبر کاتوليک‌های جهان در دومين و آخرين روز ديدار تاريخی خود از مصر در مراسم عشای ربانی با حضور مردم مصر، از جمله هزاران نفر از قبطيان ارتدوکس، خواستار همبستگی و وحدت میان ادیان شد.
پاپ فرانسيس، شنبه نهم اردیبهشت، در واپسين ساعات سفر تاريخی خود به مصر با وجود اقدامات امنيتی شديدی که دولت مصر برای حراست از جان او به عمل آورده بود، با يک خودرو فيات ساده که پنجره آنرا هم پايين برده بود برای برگزاری مراسم عشای ربانی از ميان جمعيت گسترده مردم گذشت. او سپس با یک خودروی روباز مخصوص بازی گلف در استادیوم مملو از جمعیت دور زد.
سازماندهندگان مراسم گفتند که حدود ۲۵ هزار نفر از پيروان اقليت قبطی مصر در اين مراسم حضور داشتند. بسياری به نشانۀ تقدير از ديدار رهبر کاتوليک‌های جهان بادکنک های زرد، يکی از دو رنگ پرچم واتيکان را در دست داشتند.
پاپ که هدف اصلی‌اش از اين سفر، بويژه پس از حملۀ خونين اسلام گرايان افراطی به کليسای قبطی ها و مرگ دهها نفر از آنها، ايجاد وحدت و همبستگی ميان اديان است، در این مراسم گفت تنها و بهترين تعصب مذهبی تقويت حس خيرخواهی نسبت به پيروان همۀ اديان الهی است.
او گفت: «برادران و خواهران عزيزم، خداوند تنها زمانی از ما خشنود می‌‌شود که ايمان را با نحوۀ زندگی نشان دهيم، چون از نظر او تنها تعصبی که پيروانش دارند، خيرخواهی است، از نظر او هيچ تعصب ديگری قابل قبول نيست.»

پاپ فرانسيس، روز جمعه نیز ساعاتی پس از ورود به مصر در کنفرانس بين المللی صلح در کنار شيخ احمد ال طيب، امام جماعت دانشگاه الازهر در قاهره شرکت کرد.
او در يک سخنرانی از مسلمانان اهل تسنن مصر خواست هر گونه خشونت به اسم مذهب را نفی و محکوم کنند.
همراه با پاپ، تواضروس دوم، رهبر قبطيان ارتدوکس مصر با نيايش و نثار گل ياد قربانيان حملۀ سه هفته پيش به کليسای ارتدوکس را گرامی داشت.
پاپ سپس در مراسمی در جمع مقام های ديپلماتيک و مذهبی و سران دولت مصر، از جمله عبدالفتاح السيسی، رئيس جمهوری آن کشور گفت، مصر در مبارزه با تروريسم و ايجاد صلح و ثبات در منطقه خاورميانه نقشی بی‌همتا دارد.
پاپ فرانسيس، پس از ژان پل دوم، دومين رهبر کاتوليک‌های جهان است که از کشور عمدتا مسلمان نشين مصر ديدار کرده است. مسيحيان قبطی تنها حدود ۱۰ درصد از کل جمعيت ۹۲ ميليون نفری مصر را تشکيل می‌دهند و اقليت محسوب می شوند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تجمع گروهی از نوکیشان مسیحی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در سوئد

دو نوکیش مسیحی در بوشهر با اتهامات امنیتی برای اجرای حکم به زندان رفتند

بازدید نمایندگان از زندان اوین در سکوت، از ابهامات کم نکرد: ۴۳۸ نفر همچنان در بازداشت