ایران حمله تازه اسرائیل به خاک سوریه را محکوم کرد


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران٬ حمله اخیر اسرائیل به خاک سوریه را محکوم کرده و آن را مغایر با «همه قوانین و موازین بین‌المللی» خواند.
به گزارش روز شنبه، ۹ اردیبهشت، در خبرگزاری‌های ایران٬ بهرام قاسمی، سخنگوی این وزارتخانه، این اظهارات را پس از انتشار گزارش‌هایی از حمله روز پنج‌شنبه هفته گذشته اسرائیل به «انبارهای سلاح تازه رسیده از ایران» در فرودگاه بین‌المللی دمشق بیان کرد.
آقای قاسمی بدون این که به این موضوع اشاره کند٬ افزود که حملات اسرائیل به سوریه «در راستای تضعیف دولت قانونی سوریه و نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد» انجام می‌شود.
وی حمله اخیر تل‌آویو به دمشق را «علیه صلح و امنیت جهانی» توصیف کرده و آن را «هم‌راستا با تقویت تروریست‌های تکفیری - صهیونیستی که در میادین نبرد روز به روز به زوال و نابودی نزدیک‌تر می‌شوند» دانست.
سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین از مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد خواست در مقابل این اقدامات «برهم‌زننده ثبات و امنیت» منطقه و جهان «سکوت نکرده و برای جلوگیری از تکرار آن همه تلاش خود را به کار بندند.»
جمهوری اسلامی که همراه با روسیه از دولت بشار اسد در سوریه حمایت می‌کند٬ دخالت سایر کشورها جز تهران و مسکو در این کشور را محکوم می‌کند.
مقام‌های ایران٬ حضور خود در سوریه را به خواست دولت مستقر این کشور و «قانونی» عنوان می‌کنند.
این در حالی است که تل‌آویو به تازگی اعلام کرد که جنگ در سوریه خطر تثبیت حضور نظامی ایران در مرز سوریه با اسرائیل را افزایش داده است.
آویگدور لیبرمن٬ وزیر دفاع اسرائیل در روزهای گذشته در دیدار با وزیران خارجه و دفاع روسیه، در حاشیه کنفرانس امنیتی مسکو گفت که «اسرائیل اجازه استقرار نیروهای ایران و حزب‌الله در بلندی‌های جولان را نخواهد داد.»
به گفته آقای لیبرمن، ایران سوریه را به «دالانی برای انتقال جنگ‌افزار برای حزب‌الله مبدل کرده است».
رسانه‌های اسرائیل نیز از ارائه طرحی پنج ماده‌ای برای «اخراج ایران از سوریه» از سوی ییسرائل کاتز٬ وزیر اطلاعات اسرائیل در سفر به آمریکا خبر داده‌اند.
روز جمعه نیز کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با صدور بیانیه‌ای نسبت به آن چه «دخالت» ایران در امور منطقه و مسائل داخلی کشورهای آن نامیده شد٬ هشدار دادند.
این کشورها معتقدند ایران در امور بحرین و یمن دخالت می‌کند٬ اما ایران می‌گوید تنها به حمایت معنوی از شیعیان این دو کشور و منطقه می‌پردازد.
نشست این شورا با هدف «دفاع از امنیت منطقه»٬ «مبارزه با تروریسم» و «اتخاذ مواضع یکسان مقابل ایران» در ریاض، پایتخت عربستان برگزار شد.
ایران همواره بیانیه‌های این شورا علیه خود را «تکراری» و به تحریک عربستان سعودی می‌خواند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تجمع گروهی از نوکیشان مسیحی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در سوئد

دو نوکیش مسیحی در بوشهر با اتهامات امنیتی برای اجرای حکم به زندان رفتند

بازدید نمایندگان از زندان اوین در سکوت، از ابهامات کم نکرد: ۴۳۸ نفر همچنان در بازداشت