کارزار توییتری برای آزادی گلرخ ایرائی


با گذشت بیش از ۵۰ روز از اعتصاب غذای گلرخ ایرائی در زندان و افزایش نگرانی‌ها درباره وضعیت وی، شامگاه شنبه‌ دهم فروردین کارزاری در توییتر برای آزادی این زندانی به‌راه افتاد و کاربران با هشتگ‌هایی نظیر «گلرخ ایرائی را نجات دهید»، خواستار رسیدگی پزشکی و آزادی وی شدند.
گلرخ ایرائی روز ۱۵ شهریور ۹۳ همراه با همسرش آرش صادقی، بازداشت شد و در اردیبهشت‌ماه ۹۴ به اتهام «توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام» در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به شش سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تایید شد.
خانم ایرائی برای نوشتن داستان منتشرنشده‌‌ای به «توهین به مقدسات» متهم شده است.

گلرخ ایرائی و آتنا دائمی دوفعال مدنی از ۱۴ بهمن ماه سال ۱۳۹۴ به دلیل «ضرب و شتم» از سوی ماموران زندان اوین نیز انتقال به زندان قرچک، دست به اعتصاب غذا زدند.

آتنا دائمی در ۲۶ بهمن ماه به اعتصاب غذای خود پایان داد اما گلرخ ایرائی همچنان در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، گلرخ ایرائی در این مدت حدود ۲۰ کیلوگرم وزن کم کرده و دچار ضعف شدید شده است.

مقام‌های قضایی ایران هنوز واکنشی به خواسته‌های خانم ایرائی و اعتصاب غذای او ابراز نکرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل روز ۱۸ اسفند ماه سال ۹۶ با صدور بیانیه‌ای از وضعیت نگهداری آتنا دائمی و گلرخ ایرائی، در زندان به شدت انتقاد کرده و خواستار آزادی فوری و بدون قید شرط آنها شده بود.

فیلیپ لوتر، مدیر بخش تحقیق خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌المل ضمن انتقاد از بدرفتاری با آتنا و گلرخ، گفته‌ بود «به نظر می‌رسد مقام های ایران به عمد رفتاری خشن، تحقیر آمیز و غیرانسانی با آنها دارند. چرا که آنها حتی در زندان به دفاع از حقوق بشر ادامه می‌دهند.»

در روز ۲۸ اسفند ۹۶ نیز چهار گزارشگر ارشد امور حقوق بشری سازمان ملل، در مورد سوء رفتار با این دو زندانی ابراز نگرانی کردهو تاکید کردند پرونده این دو فعال حقوق بشری، «نمونه‌ای از رویه جاری آزار و اذیت، ارعاب و زندانی‌کردن کسانی‌ است که در دفاع از حقوق بشر و حمایت از زندانیان عقیدتی در ایران فعالیت می‌کنند.»

ﻛﻤﻴﺘﮥ حقوق بشر پارلمان اروپا، نیزخواستار آزادی فوری آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی و آرش صادقی شده است

سایت حقوق بشر در ایران نیز گزارش داده گلرخ ایرائی در روزهای اخیر دچار بیهوشی‌های مکرر شده است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تجمع گروهی از نوکیشان مسیحی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در سوئد

دو نوکیش مسیحی در بوشهر با اتهامات امنیتی برای اجرای حکم به زندان رفتند

بازدید نمایندگان از زندان اوین در سکوت، از ابهامات کم نکرد: ۴۳۸ نفر همچنان در بازداشت