اجرای حکم ۴۰ سال زندان برای چهار تن از دگراندیشان مسیحی غیرتثلیثی



یوسف ندرخانی از مسیحیان غیرتثلیثی بهمراه سه تن از همفکرانش پس از بازداشت برای اجرای حکم که پیش تر از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای آنان صادر شده بود روانه زندان اوین شدند.

به گزارش آژانس خبری مسیحیان ایران «محبت نیوز»، ماموران امنیتی لباس شخصی روز یکشنبه ۳۱ تیرماه ۱۳۹٧ با هجوم به منزل یوسف ندرخانی در شهر رشت وی را در حضور خانواده اش با اعمال زور بازداشت کرده و سپس وی را به زندان گیل رشت منتقل نمودند.
نزدیکان یوسف ندرخانی میگویند که او پیشتر از طریق یک پیامک تلفنی برای اجرای حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران احضار شده بود. ولی وی به این نحوه احضار خود اعتراض داشته است و گفته فقط در صورتی خواهد رفت که برایش احضاریه کتبی با طی مراحل قانونی ارسال کنند.
یوسف ندرخانی بهمراه سه تن از همفکران غیر تثلیثی دیگر به نامهای “محمد علی مسیب زاده”، “محمدرضا امیدی”  و “زمان فدایی” ، سال گذشته (۱۳۹۶) در شعبه بیست وششم دادگاه انقلاب تهران برای رسیدگی به اتهامشان مبنی بر اقدام علیه امنیت ملی از طریق ترویج مسیحیت، حاضر شدند.
قاضی احمد زاده رئیس شعبه مذکور در ۳ تیرماه سال جاری حکم خود را علیه این دگراندیشان مذهبی صادر نمود. بر اساس حکم صادره این چهار تن، هر یک به تحمل ۱۰ سال  و مجموعن ۴۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند. مطابق همین حکم علاوه بر زندان، یوسف ندرخانی به ۲ سال تبعید به شهرستان نیک شهر و محمدرضا امیدی نیز به ۲ سال تبعید به شهرستان برازجان محکوم شدند.

منابع نزدیک به این دگراندیشان غیر تثلیثی به «محبت نیوز» گفته اند که یوسف ندرخانی یک روز پس از بازداشت به تهران منتقل شد و تحویل زندان اوین گردید تا در آنجا حکم ده سال زندان خود را بگذراند. گزارشهای دیگر حاکی از آن بودند که سه نفر دیگر این پرونده را نیز پس از دستگیری در روز چهارشنبه به زندان اوین منتقل کردند.
یوسف ندرخانی که همفکرانش وی را کشیش می نامند از اعضای وابسته به گروهی موسوم به “کلیسای ایران” می باشد. او یک بار هم در سال ۱۳۸۸ در رشت به جرم ارتداد بازداشت و به اعدام محکوم شد. که با تشکیل کمپین که از سوی سازمانهای مسیحی در سراسر دنیا در حمایت از وی به راه انداختند، تحت فشار سازمانهای بین المللی سرانجام پس از دو سال دیوان عالی جمهوری اسلامی حکم اعدام او را لغو کرد و با تحمل نزدیک سه سال زندان عاقبت آزاد شد.
یادآور می شود که گروه “کلیسای ایران” جمعی از پیروان ویلیام برانهایم واعظ مسیحی اواسط قرن بیستم هستند که اعتقادی به تعمید گرفتن به نام پسر، پدر و روح القدس آنچنانکه در انجیل مقدس آمده است ندارند. با این وجود مسیحیان و کلیسای راستین ایران برای جلوگیری از سوء استفاده دستگاهای تبلیغی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی بر علیه مسیحیان ایران از حق ابراز عقیده آنها همواره دفاع کرده و به حکومت جمهوری اسلامی برای اذیت و دستگیری آنها اعتراض می نمایند. این فرقه به خاطر نوع برداشتی که از مسیحیت دارند بسیار مورد توجه مسئولان اطلاعات و امنیتی هستند و برای ایجاد سر در گمی برای نوکیشان مسیحی همواره تلاش میکنند تا نام آنها را مطرح نگه دارند.
از دیگر نامهای افراد این گروه میتوان به «بهنام ایرانی» اشاره کرد که مدت پنج سال محکومیت خود را در زندان گوهردشت کرج گذراند و سپس آزاد شد.
جامعه بزرگ مسیحی ایران و کلیساهای خانگی کشور با تفکرات این گروه و افراد در ارتباط نیستند. ولی ندرخانی و یارانش در چند شهر ایران مانند شیراز، کرج و رشت  هوادارانی دارند که نام فرقه خود را  “کلیسای ایران” میخوانند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تجمع گروهی از نوکیشان مسیحی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در سوئد

دو نوکیش مسیحی در بوشهر با اتهامات امنیتی برای اجرای حکم به زندان رفتند

بازدید نمایندگان از زندان اوین در سکوت، از ابهامات کم نکرد: ۴۳۸ نفر همچنان در بازداشت