بیزنس اینسایدر: تصمیم ترامپ در باره ایران به «عواقب هولناکی» که اوباما هشدار می‌داد منجر نشد



تحلیلی از آلکس لاکی در بیزنس اینسایدر

صدای آمریکا - ترامپ در هر چرخشی خلاف توصیه های کارشناسان امور ایران عمل کرده و رویکردی بسیار شدید را در برابر تهران در پیش گرفته است.
این رویکرد برای ترامپ هیچ عواقب محسوسی به همراه نداشته یا سناریوهای هولناکی که پرزیدنت باراک اوباما نسبت به آن هشدار می داد، اتفاق نیافتاده است.
مقام های دولت اوباما هشدار می دادند که خروج آمریکا از برجام می تواند ایران را به سوی جنگ افزار هسته ای سوق بدهد. ایران تا امروز در توافق مانده است.
با وجود هشدارها نسبت به این که تحریم ها باعث افزایش شدید قیمت نفت شده و شرکت های اروپایی تهران را به واشنگتن ترجیح خواهند داد، قیمت نفت ثابت است و حتی هند، مشتری دیرین ایران، از خریدهای نفتی اش از تهران کاسته است.
ایران گزینه های محدودی دارد و خروج علنی از برجام بقای اقتصادی رژیم را دشوار خواهد کرد.
نیروهای نظامی آمریکا در سوریه به دفعات و به شدت نیروهای ایرانی و شبه نظامیان وابسته شان را هدف گرفته اند.

در دوره اوباما، آمریکا در حالی که در پی توافق هسته ای بود به ایران آزادی عمل در سوریه داده بود. قایق های تندروی ایران به دفعات برای ناوگان دریایی آمریکا مزاحمت ایجاد کرده و شناورهای آمریکایی را تهدید می کردند. در دوره ترامپ این کارها متوقف شد.
ایران با روی کار آمدن ترامپ یک رشته عقب نشینی های اقتصادی و نظامی را متحمل شده است.
نیروهای نظامی ایران در سوریه زیر حملات مداوم ارتش اسرائیل قرار دارند.
آمریکا با خروج از برجام به رابطه بین المللی اش با شرکای اروپایی لطمه زده است، اما روشن نیست که آیا این کار ضربه ای محسوس به اقتصاد آمریکا وارد آورده باشد.
کارشناسان کنترل تسلیحات می گویند ترک برجام به کره شمالی نشان داد که دیپلماسی با آمریکا بیهوده است، اما به نظر می رسد رابطه پرزیدنت ترامپ و رهبر کره شمالی تا اینجا بر مبنای حسن نیت بوده است.
زیر فشارهای دولت ترامپ، ریال ایران سقوط کرده است.
دولت ترامپ بر خلاف دوره اوباما به تمام شکایات خود از ایران شامل تامین تروریسم، تشدید تنش در سوریه، آزمایش های موشکی و حتی سرکوب مردم ایران پرداخته است. با این وجود تهران همچنان در برجام است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تجمع گروهی از نوکیشان مسیحی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در سوئد

دو نوکیش مسیحی در بوشهر با اتهامات امنیتی برای اجرای حکم به زندان رفتند

بازدید نمایندگان از زندان اوین در سکوت، از ابهامات کم نکرد: ۴۳۸ نفر همچنان در بازداشت