بیش از ۶۰ کشته و زخمی در حمله مسلحانه به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز



-تعدادی از نیروهای کادر سپاه در خوزستان در این حملات کشته شده‌اند.
-هنوز مسئول این عملیات تروریستی مشخص نیست اما سخنگوی سپاه گفته جریان «الاحوازیه» پشت آن است و برخی رسانه‏‌ها می‎گویند کار داعش است.
- حمله مسلحانه به مراسم رژه اهواز مراسم رژه در تهران را مختل کرد.
-این بار اول نیست که مراسم رژه نیروهای مسلح در ایران مختل می‏‌شود. ۳۱ شهریور ۱۳۸۹، در جریان بمبگذاری در مراسم رژه شهر مهاباد ۱۲ نفر کشته و ۸۰ نفر زخمی شدند.
-سخنگوی جنبش «الأحواز» به تلویزیون «ایران اینترنشنال» گفته به دلیل ظلم‌ و ستم حکومت به مردم اهواز، این گروه اقدام به این حمله مسلحانه کرده است.
- سرهنگ عشقی‌پور در گفتگو با کیهان لندن: رژیم برای بقا دشمن‎تراشی می‎کند و حتی حاضر است عده‎ای از خودشان را هم به فنا بکشاند.

کیهان لندن 

(+ویدئو) صبح روز شنبه، ۳۱ شهریور ۹۷، گروهی بطور مسلحانه به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز حمله کردند و جایگاه اصلی این مراسم را به رگبار بستند. شاهدان عینی می‎گویند مهاجمین ۴ چهار نفر و سوار بر دو موتور بودند.



مراسم سالانه‎ی رژه نیروهای مسلح به مناسبت سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق با عنوان «هفته‎ دفاع مقدس» در اغلب شهرهای ایران برگزار می‎شود. مراسم رژه اهواز در بلوار قدس (لشکر) این شهر حوالی پادگان لشکر ۹۲ زرهی برگزار شد. به فاصله ۲۰۰ الی ۳۰۰ متری جایگاه ویژه، پارک «شهید سبحانی» قرار دارد و مهاجمین که لباس نظامی به تن داشتند از داخل پارک، جایگاه اصلی مراسم و سپس نیروهای نظامی را که اطراف جایگاه مستقر بودند به رگبار بستند.

علاوه بر مقامات لشکری، موسوی‌جزایری نماینده ولی فقیه در خوزستان، حیدری عضو مجلس خبرگان، شریعتی استاندار خوزستان و عالمی نیسی فرماندار اهواز از جمله مسئولان حاضر در جایگاه رژه بودند که به آنها آسیبی نرسید.

مسیر خونین رژه و نیروهای مسلح حاضر در میدان که در حال ترک محل هستند

یک کودک در میان مجروحان

فرار مردم عادی از محل درگیری
آمبولانس کم است و سربازان با یک پژو ۴۰۵ سرباز مجروح را به بیمارستان منتقل می‎کنند، اغلب نیروهایی که آسیب دیده‌اند از سربازان و پاسداران هستند
با آغاز شلیک حاضرین در جایگاه و یگان‎های رژه رونده روی زمین دراز کشیدند. بعضی نیروها پشت موانعی که در محل بود سنگر گرفتند. تیراندازی طولانی بود و حدود ۱۰ دقیقه ادامه داشت.
در لحظات ابتدایی مشخص نشد چه کسی یا چه کسانی این اقدام تروریستی را انجام داده‌اند و یگان‎های تامینی هم شوکه شده بودند.
پس از مرحله اول تیراندازی مشخص شد مهاجمان حدوداً در چه محلی قرار دارند. نیروهای امنیتی به سمت آنها تیراندازی کردند. شدت آتش زیاد بود و مهاجمان مجبور به فرار شدند. اسکورت‎ها و محافظین، مقام‎های استانی و امرای ارتش و سردارانی را که در مراسم حضور داشتند به سرعت از محل خارج کردند.
تجهیزات خونی یکی از مجروحان
مراسم رژه رسمی به هم ریخت و وضعیت به شدت آشفته شد. گزارش‎های اولیه حاکی از آن است که حدود ۶۰ نفر در این حمله کشته و زخمی شده‌اند و احتمالاً بر تعداد تلفات اضافه خواهد شد. در منطقه زرهی اهواز وضعیت اضطراری اعلام شده و نیروهای امنیتی در حال جستجو برای شناسایی مهاجمین هستند.
در این حمله محافظ فرمانده سپاه استان خوزستان کشته شده ایرنا گزارش داده است که یک زن و بچه نیز مجروح شده‌اند. تسنیم از کشته شدن مسئول ایثارگران سپاه استان خوزستان خبر داده است.
سخنگوی سپاه پاسداران می‎گوید، مهاجمین وابسته به جریان «الاحوازیه» هستند و برخی خبرگزاری‎های رسمی می‎گویند اعضای داعش بوده‌اند.
همزمان مراسم رژه تهران که با حضور حسن روحانی و فرماندهان ارتش و سپاه برگزار می‏‎شد تحت تاثیر این حمله قرار گرفت و آنها نیز به سرعت محل را ترک کردند.
آخرین خبرها حاکی از آن است که ۱۱ نفر در این حملات کشته شده‌اند. گفته می‌شود از چهار مهاجم نیز دو نفر کشته و دو نفر بازداشت شده‌اند که یکی از آنها تیر خورده و زخمی است.
این بار اول نیست که مراسم رژه نیروهای مسلح در ایران مختل می‏‌شود. ۳۱ شهریور ۱۳۸۹ نیز در جریان بمبگذاری در مراسم رژه شهر مهاباد ۱۲ نفر کشته و ۸۰ نفر زخمی شدند.
یعقوب التسطری سخنگوی «جنبش «الأحواز» به تلویزیون «ایران اینترنشنال» گفته به دلیل ظلم‌ و ستم حکومت به مردم اهواز، این گروه اقدام به حمله مسلحانه‌ امروز کرده است. وی گفت تعداد کشته‌ها از ۴۰ نفر بیشتر است.
فضای امنیتی در شهر اهواز
ساعاتی پس از آنکه اوضاع آرامتر شد و نیروهای امنیتی کنترل اوضاع را به دست گرفتند گروهی از پاسداران سپاه و وزارت اطلاعات به مناطق عرب‎نشین اهواز از جمله شلنگ آباد و کوت عبدالله رفتند و تعدادی از مظنونین را بازداشت کردند. گزارش‌ها از اهواز حاکی از آن است که نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در نقاط مختلف شهر در حالت آماده‌باش هستند.
سرهنگ مرتضی عشقی‌پور افسر سابق گارد جاویدان در مورد رویدادهای امروز اهواز به کیهان لندن می‌گوید: «جمهوری اسلامی با توجه به وضعیتی که دارد و دچار بهم‌ریختگی و دستپاچگی است و نهادهایشان حتی از نظر سیاسی در داخل دچار مشکل شده به دنبال راه چاره می‎اندیشند که به هر شکل عمر رژیم را به درازا بکشانند و برای این هدف از هیچ حرکت کثیف، ضدمیهنی و ضدمردمی دریغ نمی‎کنند.»
او در ادامه می‎‌گوید: «رژیم برای بقا دشمن‎تراشی می‎کند و حتی حاضر است عده‎ای از خودشان را هم به فنا بکشاند، از سویی دیگر مردم اطمینان داشتند و هنوز احساس می‎کنند ارتش جمهوری اسلامی ممکن است در روز حساس علیه رژیم به کمک آنها بیاد، بنابراین برای اینکه در ارتش سمپاشی کنند این برنامه را پیاده کردند، باید با هم باشیم. جمهوری اسلامی از کشتن افراد خود و شهروندان ابایی ندارد، این یک دام و توطئه از طرف رژیم است.»
عشقی‎پور می‎افزاید: «با افزایش فشارها به جمهوری اسلامی این قبیل اقدامات بیشتر هم خواهد شد و هموطنان باید به هوش باشند که فریب این صحنه‎سازی‎ها را نخورند. اینها هدفشان این است که با این قبیل تحریکات و برنامه‏‎ریزی‎ها دست سپاه و ارتش را در دست هم بگذارند و وانمود کنند که دشمن مشترک دارند، کاری که آنها می‎کنند سمپاشی بین ارتش و مردم است، تا برای هدف‎های خود ارتش و سپاه را به هم نزدیک کنند.»

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تجمع گروهی از نوکیشان مسیحی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در سوئد

دو نوکیش مسیحی در بوشهر با اتهامات امنیتی برای اجرای حکم به زندان رفتند

بازدید نمایندگان از زندان اوین در سکوت، از ابهامات کم نکرد: ۴۳۸ نفر همچنان در بازداشت