شبکه گسترده پولشویی و قاچاق قطعات نظامی به ایران از آمریکا و اروپا تا امارات و مالزی
پایگاه خبری نشنال گزارش داده الکساندر جرج تاجر انگلیسی به اتهام مشارکت در قاچاق قطعات جنگنده فانتوم (F4) آمریکایی و میگ (MIG) روسی به دو سال و نیم زندان محکوم شده است.
-همه فانتومها و اغلب میگها در ایران در اختیار نیروی هوایی ارتش است.
- شکل فعالیت شبکه مافیایی تحت مدیریت الکساندر جرج شباهت بسیار زیادی با شبکه مافیایی فرهاد عظیما، زاویک زرگریان و واچه نیریان دارد.
کیهان لندن
ماموران گمرک انگلیس اخیراً یک شبکه قاچاق قطعات هواپیماهای نظامی به ایران را کشف کردند که با کمک شرکتهای واسطه قطعات مورد استفاده در جنگندههای F4 آمریکایی و MIG روسی را خریداری و از طریق مالزی، دوبی و هلند به صورت پنهانی به ایران قاچاق میکردهاند.
در آبانماه ۱۳۹۵ کیهان لندن به نقل از منابع مطلع در مورد توزیع چند محموله قاچاق شامل قطعات یدکی نظامی ساخت ایالات متحده در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی گزارش داد.
این محمولهها قطعات یدکیِ فابریک و استوک (دست دوم) شامل قطعات مورد استفاده در موتور، سیستم سوخترسانی هواپیماها و هلیکوپترها و همچنین قطعات مورد استفاده در هیدرولیک، تجهیزات مربوط به سیستم اَویونیک، ابزار الکترونیک پرواز و رادار و انواع موشکهای سبک بودند که در یگانهای نگهداری و تعمیر پایگاههای شکاری نیروی هوایی ارتش در مهرآباد، چابهار و بوشهر توزیع شدند.
رژیم ایران در تمام چهار دهه گذشته تحت تحریمهای نظامی قرار داشته و مجبور شده نیازهای خود را یا از طریق بازار سیاه و یا با کمک باندهای قاچاق اسلحه تامین کند.
جزییات تازه از شبکه قاچاق قطعات جنگنده
پایگاه خبری نشنال، شنبه ۲۴ نوامبر (سوم آذر)، گزارش تازهای در مورد جزییات بازداشت تاجر ۷۷ سالهی انگلیسی به نام الکساندر جرج داده که به اتهام مشارکت در قاچاق قطعات هواپیماهای جت به ایران بازداشت و به اتهام زیر پا گذاشتن قانون منع گسترش سلاحهای کشتار جمعی به ۲٫۵ سال حبس محکوم شده است.
در این گزارش آمده در حالی که جرج ادعا میکرده عینک خلبانی، چرخ دستی و دستکش به ایران ارسال کرده دادگاه او را به اتهام دریافت ۵ میلیون پوند در ارتباط با قاچاق قطعات هواپیمای جنگنده فانتوم (F4) آمریکایی و میگ (MIG) روسی محکوم کرده است. این قطعات توسط شبکهای از شرکتهای فعال در خاورمیانه و شرق آسیا از سال ۲۰۱۰ به مدت شش سال به ایران منتقل میشدند
دو نفر دیگر که با این شخص همکارى مىکردند به نامهاى پل اتووتر ۶۵ ساله و همسرش آیریس ۶۶ ساله اهل تلفورد بریتانیا که وسایل یدکى هواپیما را از آمریکا به مقصد شرکت الکساندر جرج در انگلیس ارسال مىکردند نیز به ۶ ماه حبس تعلیقی محکوم شدند.
قطعات با کاربرد دوگانه
قاضی Michael Grieve که به این پرونده رسیدگی میکند گفته در مراحل دادرسی متوجه شده این زوج «بسیار بسیار سادهلوح» هستند و ادعای آنان را که گفتهاند الکساندر جرج فریبشان داده پذیرفته است. قاضی در دادگاه به آنها گفته «این حقیقت که شما در واقع توسط الکساندر جرج خام شدید و او شما را گول زده میپذیرم و حتی برای یک لحظه فکر نمیکنم شما آدمهای بدی هستید و از دید من بسیار آدمهای زودباوری هستید.» قاضی همچنین خطاب به جرج گفته «اتووترها برخلاف شما نمیتوانستند تشخیص دهند که اشیای بیخطر مثل این پیچ و مهرهها میتوانند در ایران کاربرد دوگانه داشته باشند.
اما الکساندر جرج نیز ادعا کرده اصلاً نمیدانسته که ممکن است این محمولهها در جهت برنامههای اتمی ایران به کار گرفته شوند. در حالی که مقامات بریتانیا قبلاً در این مورد به او هشدار داده بودند. طبق قوانین انگلیس شرکتهایی که قطعات نظامی و قطعات با کاربرد دوگانه تجارت یا حمل و نقل میکنند نیاز به مجوز رسمی از دولت دارند.
دریافت پول خوب بابت قاچاق
جرج توسط اداره گمرک و مالیات بریتانیا (HMRC) بازجویی شده است. در حالی که او ادعا میکرد دستکش، عینک خلبانی و چرخدستی به ایران ارسال میکرده اما ماموران این اداره حرفهای او را باور نکردند و متوجه شدند که او به قاچاق قطعات نظامی مشغول است.
مدیر بخش تحقیقات قاچاق در گمرک انگلستان میگوید قاچاقچیان چون پول خوبی بابت انتقال محمولهها دریافت میکنند اهمیت نمیدهند که ممکن است کاربرد دوگانه داشته باشند.
خرید قطعات از آمریکا، انتقال از اروپا، خاورمیانه و آسیای شرقی
جرج از شرکت «Pairs Aviatio» در ساکسس غربی استفاده میکرده تا قطعات هواپیما را از آمریکا خریداری کند و آن را به شرکتهایی در دوبی و مالزی منتقل و بعد بطور پنهانی به ایران قاچاق کند.
نشنال در پایان این گزارش نوشته وقتی افراد این شبکه نگران بازرسیها شدند برای رد گم کردن بیشتر تلاش کردند قطعات را از طریق هلند ارسال کنند. دادگاه زمانی متوجه این اطلاعات شد که فهمید الکساندر جرج برای به دست آوردن اطلاعات، افرادی را که توسط افبیآی و سازمان سیا و اینترپل برای فروختن قطعات نظامی به ایران تحت پیگرد هستند، در اینترنت سرچ کرده است.
کشف شبکه قاچاق قطعات نظامی به ایران در شرایطی که جمهوری اسلامی زیر سختترین فشارهای بینالمللی قرار دارد احتمالاً پیامدهایی برای تهران دارد. رژیم ایران که به کمک اروپاییها برای ایجاد ساز و کار ویژه مالی جهت دست یافتن به درآمدهای نفتی نیاز فوقالعادهای دارد با این فعالیتها به روابط خود با اروپا لطمه میزند تا جایی که ایجاد این ساز و کار مالی در هفتههای اخیر به بهانههای مختلف به تعویق و افتاده و هیچ کشوری نمیپذیرد میزبان آن باشد.
برنامهریزی برای عملیات تروریستی در فرانسه و دانمارک، لو رفتن شبکههای جاسوسی و حملات سایبری، ترانزیت مواد مخدر به اروپا، تهدیدهای موشکی و تروریستی علیه اروپاییها توسط فرماندهان سپاه و حتی از زبان محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی، همگی هیچ جذابیتی برای اروپاییان ندارد.
گفتنی است که دادگاه الکساندر جرج درست پس از بازگشت جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا از تهران برگزار شد. هانت در بخشی از مصاحبه خود باگاردین که روز ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان)، منتشر شد به صراحت گفت، «منطقه انبار باروت است ما مسئله تحریمها را داریم، رقابت شدید بین ایران و سعودی را داریم که روز به روز خطرناکتر میشود و تبدیل به جنگهای نیابتی تبدیل شده و اینجا نیاز است که مرزهای اسراییل را به رسمیت بشناسند، همه اینها را کنار هم قرار بدهید، با آنچه مواجه میشوید اولین ریسک وقوع یک جنگ جهانی است. اینکه کوچکترین اتفاق میتواند ماشهی زنجیرهای از اتفاقات را بکشد و عواقب آن بطور قطع فاجعهبار خواهد بود.»
ابعاد گسترده قاچاق تسلیحات نظامی به ایران
آنچه در در جریان دادگاه الکساندر جرج مطرح شد، یادآور شبکه مافیایی فرهاد عظیما صاحب شرکت «هوی لیفت اینترنشنال» است. او با ایرلاین خصوصی خود در انتقال سلاح با ارتش آمریکا همکاری داشت و در پروندهاش رد پای سپاه دیده میشد. شرکت عظیما نیز در دوبی مستقر بود و همدستان او با پرونده اتمی ایران ارتباط داشتند.
باید یادآوری کرد قاچاقچیان اسلحه و تجهیزات نظامی همواره در باندهایی فعالاند که رد پای نظامیان نیز در آنها دیده میشود. در ایران تنوع انواع سلاح، ادوات و تجهیزات نظامی کم است؛ منابع مالی برای خرید محمولههای سنگین قاچاق نیز محدود است؛ و امکان ترازیت آنها فقط در اختیار ارگانهای مشخصی است. همچنین از نوع قطعات قاچاق تقریباً مشخص میشود مورد نیاز کدام ارگان بوده است چون بعضی از انواع مدل هواپیما و هلیکوپتر را بطور اختصاصی فقط ارتش یا فقط سپاه در اختیار دارد.
۲۸ اکتبر ۲۰۱۶، رویترز به نقل از دفتر دادستانی آمریکا گزارش داد، ماموران ویژه واحد تحقیقات وزارت امنیت داخلی ایالات متحده دو مظنون به نامهای زاویک زرگریان و واچه نیریان را که اعضای یک باند قاچاق بودند در لسآنجلس بازداشت کرده است. آنها در انتقال محمولههای قطعات هواپیماهای جنگنده آمریکایی به ایران به ارزش سه میلیون دلار همکاری داشتند.
تامین بخش عمده این قطعات مربوط به نفوذ قاچاقچیان در «مزایدهی فروش قطعات مازاد انبار پنتاگون» بود که گروهی از افراد مرتبط با رژیم ایران تحت نام یک شرکت ثالث و با واسطه خریداری کرده بودند و از طریق کشورهایی چون پاکستان، عمان، کویت، امارات و عراق از دریا و زمین به ایران تحویل میدادند.
برخی از قاچاقچیان نیز بر اساس نیازهای نظامی ایران قطعات مربوطه را از طریق کشورهای منطقه تهیه میکنند. کشورهایی که عمدتاَ یا درگیر جنگ هستند و یا هواپیماها و هلیکوپترهایی در نیروهای نظامی آنها مورد استفاده قرار میگیرند که در ایران هم به کار گرفته میشوند.
رد پای شرکتهای مستقر در مالزی در تبهکاریهای رژیم ایران
اگر در ادامهی لو رفتن شبکههای پولشویی و تجارت غیرقانونی اسلحه پای شرکتهای مستقر در مالزی نیز بیشتر به پروندهها باز شود جای تعجب ندارد. چنانکه یکی از شعب وابسته به هواپیماهایی ماهان دو ماه پیش در مالزی به اتهام همکاری با شبکه حمایت مالی ایران از تروریسم بسته شد.
جمهوری اسلامی در سالهای اخیر تلاش کرده روابط نظامی خود را با مالزی حفظ کند. در امرداد سال ۱۳۹۶ حبیبالله سیاری فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به همراه یک هیأت بلندپایه نظامی به مالزی رفت و شنیده شد که در مورد برخی حوزههای نظامی قول و قرار همکاری گذاشته شد. مالزی تلاش میکند تا حد امکان روابط با ایران پایدار بماند چنانکه برخلاف اعلام قبلی وزیر دفاع این کشور اعلام کرده است که در مانور مشترک با امارات شرکت نخواهد کرد.
نظرات
ارسال یک نظر