«تحریف مسیحیت»؛ طلبه های پر مدعا در نقش منتقد سینما!



در جوامع مسیحی به عکس جوامع اسلامی که در انسداد فکری هستند نقد به مسیحیت در سینما آزاد است بدون آن‎که فیلمساز سر از سیاه چاله‎ها و زندان و خانه‎های شخصی وزارت اطلاعات درآورد.

«محبت نیوز»- چند سالی هست که بخشی از برنامه‎های رادیویی در ایران اختصاص به تخریب مسیحیت دارد. محتوای این برنامه‌ها مشترک است و اغلب تعدادی طلبه، منبری و استادی از حوزه دور هم می‎نشینند و در مباحثی یک‌طرفه مباحث را مطرح و همدیگر را تایید می‎کند و اسم آن را هم برنامه‎سازی و روشنگری می‎گذارند.
برنامه «شعبده شوم» که از “رادیو گفتگو” پخش می‎شود از آن دسته برنامه‎هایی است که سازندگان آن ماموریت ضدیت با مسیحیت را در حوزه سینما و هنر دنبال می‎کنند. پیگیری‎ها نشان می‎دهد ساخت این برنامه‎ها که مخاطب زیادی هم ندارد حتی برای مجریان و اساتید و طلبه‎هایی که در بحث‌های آن شرکت می‎کنند نان و آب چشمگیری ندارد اما به نظر می‏رسد برای ارتقاء جایگاه و کسب و اعتبار آن‎ها در محافل حوزوی کانال مورد پسندی در امر «رزومه سازی» است.
اما انگیزه مهمتر از ساخت و تولید این برنامه‌ها که باید تاکید کرد «خبرگزاری مهر» (وابسته به سازمان تبلغیات اسلامی) منعکس کننده آن است که در امتداد مسیر «جریان سازی» و «پرونده سازی» و دادن خوراک فکری به دستگاه‎های امنیتی برای مقابله با ترویج مسیحیت است. در واقع نگرانی‎های جمهوری اسلامی از افزایش روز افزون گرایش به مسیحیت است که سبب شده بازار تولید چنین برنامه‎هایی بدون مخاطب داغ بماند وگرنه به اعتراف مقام‎های جمهوری اسلامی مخاطبان صدا و سیما چنان ریزش داشته که مایه آبرو ریزی شده است.
“امیر رشیدی” استاد دانشگاه و کارشناس الهیات و ادیان به تازگی مهمان این برنامه بود و در مورد «کارکردهای سینمای مسیحی» صحبت کرده و گفته «اگر مبانی و پیش زمینه‎های آثار آخرالزمانی سینمای مسیحی در آمریکا را فاکتور بگیریم، تحلیل دقیقی از سینمای مسیحی نخواهیم داشت.»
او سپس با فرض گرفتن اینکه «اومانسیم و سرمایه‎داری مهم ترین مبنای سینمای آمریکاست» مدعی شده این دو مفهوم مهم‎ترین پدیده‎هایی هستند که در سینمای گران قیمت هالیوود مورد نظر قرار گرفته و اولین مبنای آثار آخرالزمانی سینمای غرب را به عهد عتیق مربوط دانسته و در تکمیل حرفهایش گفته «در عهد عتیق، تاریخ، احکام، اسطوره ها و سنبل های یهودی همیشه در سینمای غرب نقشی جدی و حیاتی داشته‎اند.»
او سپس گفته «جهان غرب از دین استفاده ابزاری می‎کند و سینمای غرب همواره ذهن انسان‎ها را طوری تربیت می‎کند که آماده پذیرش هرگونه تغییرات باشند.»

در ادامه برنامه نیز “سعید ارجمندفر” از حوزوی‎هایی که خیلی از حضور در چنین بحث‎هایی ذوق زده است، گفته «آخرالزمان در نگرش مسیحی، یهودی و صهیونیستی بازخوانی ظهور مسیح است.» او سپس می‎گوید «مسیحیان صهیونیست با استفاده از دیدگاه یهودیان، اعتقادات خود را تکمیل کرده و به آن عمل می‎کنند. به طوری که به نوعی به چالش‎های ظهور مسیح اعتقاد دارند و زمینه‎هایی را برای این امر فراهم می‎کنند.»
البته ارجمندفر نباید فراموش کند که ۲۹ آذر ۱۳۹۷، همایش ملی «فرهنگ دفاعی امنیتی بر اساس آموزه‎های مهدوی» در قم برگزار شد که عبدالله جوادی آملی سخنران اصلی آن بود و او تاکید کرد «عظمت نیرو‌های مسلح ریشه در فرهنگ مهدویت دارد».
به نظر می‏رسد کارشناسان پرادعای دینی که یک سویه در «رسانه میلی» نشستند و حتی در حد یک منتقد نصفه و نیمه سینما کیفیت و اطلاعات ندارند آنقدر هم انگیزه ندارند که توجه کنند قبل از ورود به چنین مباحثی تحقیق کنند باورهای آخرالزمانی تا چه اندازه برای جمهوری اسلامی حیاتی شده که دکترین دفاعی خود را هم روی آن استوار کردند! چه رسد به محتوای سینما و تلویزیون که باور به مهدویت با جن و پری و اوهام هم تلفیق می‎شود.
بی‎شک در سینمای غربی ده‎ها اثر تولید شدند که مستقیم و غیرمستقیم برگرفته از باورهای مسیحی دارند. ضمن این که در جوامع مسیحی به عکس جوامع اسلامی که در انسداد فکری هستند نقد به مسیحیت هم در همان سینما آزاد است بدون آن‎که فیلمساز سر از سیاه چاله‎ها و زندان و خانه‎های شخصی وزارت اطلاعات درآورد.
حکایت نقد مسیحیت از روی سینمای مسیحیت و مرتبط دادن آن به صهیونیست و جاده صاف کردن برای نهادهای امنیتی حکایت «از آب کَره گرفتن» است که البته در حوزه خوب آموزش داده می‏شود.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تجمع گروهی از نوکیشان مسیحی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در سوئد

دو نوکیش مسیحی در بوشهر با اتهامات امنیتی برای اجرای حکم به زندان رفتند

بازدید نمایندگان از زندان اوین در سکوت، از ابهامات کم نکرد: ۴۳۸ نفر همچنان در بازداشت