بازداشت نوکیش مسیحی «اسماعیل مغربی نژاد» در شیراز



“اسماعیل مغربی‌نژاد” ۴۰ سال قبل به مسیحیت گرویده و حدود ۱۰ سال پیش نیز از یک سوءقصد جان سالم به در برده است.

«محبت نیوز»- گزارش‎های رسیده از ایران حاکیست روز جمعه ۲۵ ژانویه ۲۰۱۹ برابر با (۵ بهمن ۱۳۹۷) اسماعیل مغربی‌نژاد از ایمانداران مسیحی توسط ماموران لباس شخصی وزارت اطلاعات در شیراز بازداشت شد.
این شهروند ۶۴ ساله که ۴۰ سال پیش به مسیحیت گرویده بارها از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی تحت فشار قرار گرفته بود.
وبسایت «ماده ۱۸» با اعلام این خبر به نقل از منابع آگاه نزدیک به اسماعیل مغربی‌نژاد نوشته حدود ۱۰ سال پس از گرویدن او به دین مسیحیت، سوءقصدی به جان او صورت گرفت که نافرجام ماند و او نجات یافته است.
گفتنی است نیروهای امنیتی‎ها پس از بازداشت اسماعیل او را با خود به خانه‌اش برده‌اند به تفتیش پرداختند و وسایل شخصی وی از جمله لپ‌تاپ، تلفن همراه، کتاب‌ها و جزوات مسیحی و دست نوشته‌های وی را با خود بردند.
ماموران لباس شخصی هنگام بازداشت وی ادعا کردند حکم جلب به همراه دارند ولی درخواست اسماعیل مغربی‌نژاد برای مشاهده آن را رد کردند. خانواده این شهروند مسیحی پس از بازداشت وی تلاش کردند تا پیگیر وضعیت او شوند و به چند نهاد قضایی سر زدند تا محل بازداشت اسماعیل را بپرسند اما طبق گزارش «ماده ۱۸» به آن‎ها گفته‌اند که در هیچ یک از بازداشتگاه‌ها نیست و باید او را به عنوان یک گمشده قلمداد کنند. در نهایت نوکیش مسیحی اسماعیل مغربی‌نژاد موفق شده با خانواده خود تماس بگیرد اما نمی‎دانسته در کجا بازداشت است!

«مهوش محمودیان» همسر اسماعیل نیز در سال ۱۹۹۹ میلادی به مسیحیت گرویده بود. اما در سال ۲۰۱۳ میلادی درگذشت و متاسفانه درخواست خانواده او برای دفن وی در گورستان مسیحیان نادیده گرفته شد و مقامات حکومت ایران این اجازه را به آنها ندادند. حتی «آزاد مارشال» اسقف کلیسای انگلیکن یا اسقفی ایران نیز به همین منظور نامه‌ای نوشته و در آن تایید کرده بود که متوفی یک مسیحی معتقد و از اعضای کلیسای اسقفی ایران بوده که در این کلیسا آیین مراسم تعمید و تایید را نیز انجام داده بود اما این نامه بی‎اثر بود.
در نهایت پیکر خانم محمودیان در گورستان مسلمانان آنهم در حضور ماموران امنیتی به خاک سپرده شد و تنها ۵ نفر از اعضای خانواده این بانوی مسیحی اجازه حضور یافتند و مراسم خاکسپاری وی انجام شد.
گفتنی است در سال‌های نخست گرویدن اسماعیل مغربی‌نژاد به آیین مسیحیت، همسر او مهوش بارها مورد بازجویی قرار گرفته بود.
بازداشت‎ مسیحیان در ایران به شدت زیاد شده است. یکی از عوامل آن می‎تواند افزایش نگرانی جمهوری اسلامی و نهادهای دینی از گسترش روز افزون مسیحیت باشد اما محتمل است دلایل سیاسی نیز در این مقطع در افزایش فشار بر مسیحیان ایران بی‎تاثیر نیست.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تجمع گروهی از نوکیشان مسیحی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در سوئد

دو نوکیش مسیحی در بوشهر با اتهامات امنیتی برای اجرای حکم به زندان رفتند

بازدید نمایندگان از زندان اوین در سکوت، از ابهامات کم نکرد: ۴۳۸ نفر همچنان در بازداشت