کمیسیون بین‌المللی آزادی مذهبی: حکومت ایران سرکوب مسیحیان را تشدید کرده است


کمیسیون بین‌المللی آزادی مذهبی در گزارش ۲۰۱۹ خود عنوان کرد که موارد بازداشت مسیحیان در ایران در سال ۲۰۱۸ به شدت افزایش یافت.


«محبت نیوز»- کمیسیون بین‌المللی آزادی مذهبی ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه ۹ اردیبهشت جدیدترین گزارش سالانه خود را در مورد وضعیت آزادی‌‌های مذهبی در کشورهای مختلف جهان، از جمله در ایران، منتشر کرد.
به گزارش صدای آمریکا، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در نوامبر ۲۰۱۸ ایران را به همراه ۹ کشور دیگر برمه، چین، اریتره، کره شمالی، پاکستان، عربستان سعودی، سودان، تاجیکستان و ترکمنستان را در فهرست کشورهای «مورد نگرانی ویژه» قرار داد.
کمیسیون بین‌المللی آزادی مذهبی در گزارش ۲۰۱۹ خود به دولت آمریکا توصیه می‌کند نام این ده کشور در فهرست باقی بماند و می‌گوید نیجریه، جمهوری آفریقای مرکزی، روسیه، سوریه، ازبکستان و ویتنام هم شرایط قرار گرفتن در این فهرست را دارند.
در گزارش امسال گفته می‌شود روند آزادی‌های مذهبی در ایران در سال ۲۰۱۸ مانند سال پیش از آن همچنان منفی بوده و حکومت اسلامی سرکوب بهایی‌ها و مسیحی‌ها و حتی مسلمانان، به ویژه اقلیت سنی مذهب و درویش‌ها، را تشدید کرده است.
در قسمتی از این گزارش درباره مسیحیان آمده است که نزدیک به ۳۰۰ هزار مسیحی، که اغلب از ارامنه و آسوری‌ها هستند، در ایران زندگی می‌کنند. حکومت فعالیت اعضای کلیساها را زیر نظر دارد و محدودیت‌هایی را برای ترمیم و بازسازی عبادتگاه‌های مسیحیان اعمال می‌کند. برخی به دلیل برگزاری مراسم و گردهمایی‌های خصوصی، برپایی کلیساهای خانگی، سفر به خارج از کشور برای شرکت در سمینارهای مذهبی مسیحیت بازداشت و به زندان محکوم شده‌اند. موارد بازداشت مسیحیان در ایران در سال ۲۰۱۸ به شدت افزایش یافت. دست کم ۱۷۱ مسیحی در این سال بازداشت شدند، در حالی که در سال ۲۰۱۷ تنها شانزده مسیحی بازداشت شده بودند. گرویدن از اسلام به مسیحیت در جمهوری اسلامی جرم است و دو تن از مسلمانانی که دین خود را عوض کرده و مسیحی شدند، هادی عسگری وامین افشارنادری، در انتظار صدور حکم دادگاه هستند. معروف‌ترین این افراد یوسف ندرخانی است که تاکنون چند بار بازداشت شده است. او در سال ۲۰۱۷ به ده سال زندان و دو سال تبعید در داخل کشور محکوم شد.
ایران از سال ۱۹۹۹ میلادی به این طرف همواره در فهرست کشورهای مورد نگرانی ویژه از نظر وضعیت آزادی‌های مذهبی قرار داشته و دولت ایالات متحده بارها نقض حقوق بشر و آزادی‌های بنیادی مردم ایران را محکوم کرده است.
در ژوئیه ۲۰۱۸ واشنگتن میزبان یک کنفرانس بین المللی برای ارتقای آزادی مذهبی در جهان بود که نمایندگان کشورهای شرکت کننده در آن در بیانیه‌ای از برخورد نامناسب حکومت ایران با اقلیت‌های مذهبی ابراز نگرانی کردند.
مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی در این نشست که نمایندگان حدود ۸۰ کشور در آن حضور داشتند، به نقض حقوق فعالان مذهبی در جمهوری اسلامی اشاره کرد و از مردم ایران خواست که به تلاش‌های خود ادامه دهند.
در اوت ۲۰۱۸ گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا در گزارشی به سرکوب و هدف قرار گرفتن اقلیت‌های مذهبی توسط جمهوری اسلامی پرداخت و گفت بهایی‌ها، مسیحی‌ها، یهودی‌ها، زرتشتی‌ها، سنی‌ها و دروایش بطور گسترده‌ای با تبعیض و دادگاه غیرمنصفانه و احکام زندان غیرعادلانه روبرو هستند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تجمع گروهی از نوکیشان مسیحی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در سوئد

دو نوکیش مسیحی در بوشهر با اتهامات امنیتی برای اجرای حکم به زندان رفتند

بازدید نمایندگان از زندان اوین در سکوت، از ابهامات کم نکرد: ۴۳۸ نفر همچنان در بازداشت