دست «بنیاد مستضعفان» در جیب مسیحیان ایران؛ مصادره کلیسای انجیلی تبریز



«یوناتن بت‎کلیا» نماینده محافظه‎کار مسیحیان در مجلس که عضو کمیسیون عمران است بعد از دو هفته سکوت در نامه ‏ای به حسن روحانی نسبت به بسته شدن کلیسای انجیلی تبریز انتقاد کرد !

«محبت نیوز»- به دنبال مصادره و تعطیلی کلیسای انجیلی آشوریان تبریز که پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ (برابر با نهم ماه می ۲۰۱۹ میلادی) صورت گرفت، یوناتن بت‎کلیا نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی در نامه‎ای به حسن روحانی به این اقدام انتقاد کرد و خواسته اموال مصادره‎ای مسیحیان به انجمن آشوریان واگذار تا در جهت امور مذهبی، رفاهی و معیشتی همان مردم به کار گرفته شود!
در بخشی از این نامه آمده « با تعطیلی این کلیسا، آشوریان تبریز محلی برای برگزاری مراسم عبادی ندارند درحالی که قرار بود سازمان میراث فرهنگی نسبت به مرمت این کلیسای تاریخی اقدام کند گروهی در چارچوب مصادره مبادرت به تصرف کلیسا کردند.
جای شگفتی دارد علیرغم سپری شدن بیش از چهل سال از انقلاب هنوز شاهد هستیم که برخی محاکم مبادرت به صدور حکم مصادره اماکن مذهبی و ابنیه تاریخی مسیحیان ایران می‎کنند.»
وی در ادامه این نامه می افزاید «جناب آقای روحانی آیا این اقدام شایسته شان و منزلت جمهوری اسلامی است که با اماکن مقدس مسیحیان چنین رفتاری شود».
در مورد این نامه بت‌‎کلیا چند مسئله قابل طرح است. نخست آن‎که صدور حکم مصادره براساس رای دادگاه است و ارگان مصادره کننده کلیسای انجیلی تبریز «بنیاد مستضعفان» است که زیر نظر علی خامنه ‏ای می باشد، بنابراین نامه‎ بت‎کلیا خطاب به روحانی تنها می‎تواند یک نمایش باشد برای وانمود کردن این‎ که نماینده آشوریان مجلس پیگیر مصادره کلیساست. یوناتن بت‎کلیا نماینده محافظه کار و بدسابقه مجلس شورای اسلامی حتی جسارت اینکه نامه را خطاب به رئیس قوه قضائیه یا رهبر جمهوری اسلامی بنویسد نداشته است.
از سوی دیگر تاریخ نامه بت‎کلیا چهارم خرداد است و مصادره کلیسا ۱۹ اردیبهشت یعنی بیشتر از دو هفته بعد از یورش ماموران به کلیسا و پایین کشیدن صلیب و تعویض قفل‎ها.
در واقع “بت‎کلیا” یا از این اقدام بی‎خبر بوده و یا پس از رسانه‎ای شدن اقدام بنیاد مستضعفان برای مصادره کلیسا مجبور به واکنش شده است. این درحالیست که طبق شنیده‎ها از مدت‎ها قبل احتمال بسته شدن این کلیسا داده می‎شد و کشیشان و خادمین کلیسای انجیلی تبریز پیش از این‎ها به بت‎کلیا هشدار داده بودند، اما او در این خصوص اقدامی نکرده است.
در تحلیل این اقدام یک منبع آگاه به آژانس خبری مسیحیان ایران «محبت نیوز» می‎گوید: «بت‎کلیا به عنوان نماینده آشوریان از زیر و بم آن‌چه جامعه مسیحیان در خصوص آشوری‎ها با آن روبرو هستند خبر دارد اما منافع شخصی او از جمله سابقه‎ی وی در گذشته و وضعیت خانوادگی‎اش ایجاب می‎کند که به طور مطلق در خط حکومت باشد و در این موارد احتیاط کند. او عضو کمیسیون عمران مجلس است و طبیعی است بیشتر از سایرین خبر دارد که پشت مصادره اموال و زمین‏ها و منافعی که پشت آن قرار دارد چیست. از طرفی نباید فراموش کرد که تعداد آشوریان ایران به شدت کاهش یافته و هر کدام از آن‎ها که موقعیت خروج از ایران را داشتند با خانواده ‏شان کشور را ترک کردند و آن‎هایی هم که ماندند از ضعیف‌ترین و زحمتکش‎ترین اقشار جامعه‌اند. از این رو کلیساهای رسمی چون تحت سیطره جمهوری اسلامی و امنیتی‎‌ها قرار دارند خالی شده و مثل سابق رونق ندارد. همین مسئله سبب شده آن‎هایی که در پی منافع فردی و باندی خود هستند به فکر غارت بناها و املاک مسیحیان باشند و چون آن‎هایی که باید ناظر بر این مصادره‌ها و دزدی‎ها باشند خود ذی‎نفع هستند اعتراضی هم شنیده نمی‎شود و اگر باشد به جایی نمی‎رسد.»

در سال‎های اخیر با توجه به کاهش جمعیت مسیحیان ایران، زمزمه‎هایی مبنی بر کاهش تعداد نمایندگان آن‌ها در مجلس نیز به گوش رسید.
براساس تحلیل این منبع آگاه، «رهبران جمهوری اسلامی که در جامعه مسیحیان نفوذ دارند با آگاهی از شکاف میان شهروندان مسیحی و کلیساهایی که سایه حکومت روی آن افتاده، دست روی اموال و املاک و اراضی می‎گذارند. چه بسا در این بین افرادی که چشم طمع به اموال جامعه مسیحیان دوخته‌اند خود محدودیت‌های امنیتی بر کلیساها را دامن بزنند تا خلوت‌تر شوند.»
محتمل است مصادره کلیسای انجیلی تبریز چالشی جدی برای جمهوری اسلامی تبدیل شود.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تجمع گروهی از نوکیشان مسیحی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در سوئد

دو نوکیش مسیحی در بوشهر با اتهامات امنیتی برای اجرای حکم به زندان رفتند

بازدید نمایندگان از زندان اوین در سکوت، از ابهامات کم نکرد: ۴۳۸ نفر همچنان در بازداشت