کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اعدام نوجوانان در ایران را محکوم کرد



میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز جمعه ۱۳ اردیبهشت اعدام دو نوجوان ۱۷ ساله در ایران را محکوم کرده و گفته است، اعدام نوجوانان و کودکان بر اساس قوانین بین المللی ممنوع است.

«محبت نیوز»- میشل باشله گفته است که مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت در حالی اعدام شدند که کارشناسان سازمان ملل معتقدند در روند محاکمه اساسی ترین اصول تضمین کننده دادرسی عادلانه درباره آنها نقض شده است.
به نقل از رادیو اروپای آزاد، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای ضمن اشاره به این که با شنیدن خبر اعدام این دو نوجوان ۱۷ ساله بهت زده شده، از حکومت ایران خواسته است فورن اعدام کسانی که زمان وقوع جرم کودک یا نوجوان بوده‌اند را متوقف کند.
میشل باشله گفته است: براساس قوانین کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک، اعدام کودکان مجرم مطلقا ممنوع است.
طبق این گزارش ایران عضو این دو کنوانسیون است.
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اعدام مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت با توجه «بدرفتاری با آنها و نقص دادرسی» در جریان محاکمه آنان محکوم کرده است.
عفو بین الملل روز دوشنبه اعلام کرده بود که این دو نوجوان در سال ۹۶ هنگامی که ۱۵ سال داشتند بازداشت و «در دادگاهی ناعادلانه» به «تجاوز» متهم شدند.
بنابر همین گزارش، بر اجساد این دو نوجوان آثار شلاق دیده می‌شود که حکایت از آن دارد که پیش از دار زدن آن دو، به آنها شلاق زده شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم چهارشنبه اعدام مخفیانه دو نوجوان ۱۷ ساله در شیراز را محکوم کرد.
ایران همراه با عربستان سعودی، یمن و پاکستان تنها کشورهایی هستند که اقدام به اعدام «مجرمانی» می‌کنند که در سنین زیر ۱۸ سال مرتکب جرم شده‌اند اما شمار این گونه اعدام‌ها در ایران بیش از بقیه است.
عفو بین الملل اخیرن گزارش داده است که شمار اعدام‌های ثبت‌شده در ایران در سال ۲۰۱۸دست‌کم ۲۵۳ مورد بود.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تجمع گروهی از نوکیشان مسیحی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در سوئد

دو نوکیش مسیحی در بوشهر با اتهامات امنیتی برای اجرای حکم به زندان رفتند

بازدید نمایندگان از زندان اوین در سکوت، از ابهامات کم نکرد: ۴۳۸ نفر همچنان در بازداشت