ایران یکی از سرکوب کننده‌ترین کشورهای جهان برای روزنامه‌نگاران



سرکوب و تهدید روزنامه نگاران به داخل ایران محدود نمی‌شود و بسیاری از روزنگاران رسانه‌های بین‌المللی نیز در معرض تهدیدات و وضع محدودیت‌های گوناگون قرار گرفته‌اند.

«محبت نیوز»- روز جهانی آزادی مطبوعات، امسال با ابراز نگرانیِ سازمان گزارشگران بدون مرز از شرایط کار حرفۀ روزنامه نگاری در جهان همراه است. به نقل از رادیو فرانسه، در سال ٢٠١٩، تنها ٩ درصد جمعیت جهان در کشورهائی زندگی می‌کند که در آنها روزنامه نگاران می‌توانند در محیطی مطلوب و در شرایط آزادی و استقلال به حرفه خود بپردازند. همین ارزیابی نشان می‌دهد که ٧۴ درصد جمعیت جهان در کشورهائی زندگی می‌کنند که در آنها روزنامه نگاران بشدت سرکوب می‌شوند. این آمار از آن رو این چنین نامطلوب است که سهم جمعیت کشورهائی که در آنها آزادی و شرایط مطلوب برای انتشار آزادانۀ اخبار وجود ندارد در کل جمعیت جهان بسیار است.
ایران، براساس گزارش این سازمان «از ۴٠ سال پیش یکی از سرکوب کننده ترین کشورهای جهان در این زمینه است». کنترل اخبار در این کشور «بسیار شدید» و ابزارهای پخش آن در اختیار دولت قرار دارد. در این دوران، حداقل ٨۶٠ روزنامه نگار و شهروندـروزنامه نگار دستگیر، زندانی و حتی اعدام شده‌اند و موج سرکوب بر علیۀ آنها هرگز کاهش نیافته است. «تهدیدات دائمی، بازداشت های خودسرانه، برگزاری محاکمات بی رویه و اعمال مجازات‌های سنگین، بگزارش این سازمان، بخشی از شرایط زندگی حرفه‌ای روزنامه نگاران را در این کشور تشکیل می‌دهد».
بنوشتۀ گزارشگران بدون مرز، سرکوب و تهدید روزنامه نگاران به داخل کشور محدود نمی‌شود و بسیاری از روزنگاران رسانه‌های بین‌المللی نیز در معرض تهدیدات و وضع محدودیت‌های گوناگون قرار گرفته‌اند.
ایران در آخرین رده بندی آزادی مطبوعات این سازمان که در آن ١٨٠ کشور مورد ارزیابی واقع شده‌است، در ردۀ ١٧٠ قرار دارد و وضعیت آن نسبت به سال پیش ۶ رده پائین تر افتاده است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تجمع گروهی از نوکیشان مسیحی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در سوئد

دو نوکیش مسیحی در بوشهر با اتهامات امنیتی برای اجرای حکم به زندان رفتند

بازدید نمایندگان از زندان اوین در سکوت، از ابهامات کم نکرد: ۴۳۸ نفر همچنان در بازداشت