اعمال محدودیتها علیه «اقلیتهای دینی» به مهد کودکها رسید



بعد از ممنوع شدن اشتغال اقلیت‎های دینی در ارتش و نیروی انتظامی و بسیاری از سازمان‏های دولتی، سازمان بهزیستی اشتغال در مهدهای کودک را هم برای این شهروندان ممنوع کرد.

«محبت نیوز»- با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران طی چهل سال گذشته بسیاری از مشاغل برای اقلیت‎های دینی ممنوع شد.
شهروندان ایرانی غیرمسلمان که بسیاری از آن‎ها پیش از انقلاب زندگی عادی داشتند و دستکم از طرف حکومت زیر تبعیض و سرکوب سازمان‎یافته نبودند با توجه به تخصص خود در مشاغل مختلف مشغول به کار بودند با وقوع انقلاب با یک «نه» بزرگ از سوی حکومتی قرار گرفتند که در راس آن ولی فقیه نشسته است و از آسمان مشروعیت می‎گیرد.
طی این سال‎ها نه تنها ورود اقلیت‎های دینی به بسیاری از مشاغل دولتی و نظامی ممنوع شد حتا برای یک مورد وزیر، معاون وزیر یا پست‎های بالای مدیریتی به شهروندان غیرمسلمان سپرده نشد.
همزمان در سطح عمومی نیز شغل‌ برای آن‎ها کم شد و ده‌ها نفر از آن‎ها ترجیح دادند برای همیشه ایران را ترک کنند.
در تازه‎ترین اقدام سازمان بهزیستی کشور طی بخشنامه‎ای استخدام پرسنل از اقلیت های دینی در مهدهای کودک را ممنوع اعلام کرد. در این بیانیه آمده است که به کار گیری این افراد تنها در مهد کودک هایی مجاز است که به اقلیت‏های دینی اختصاص دارد.
به گزارش مرکز اسناد حقوق بشر ایران، به‌کارگیری پرسنل از اقلیت‌های دینی در مهدهای کودک توسط سازمان بهزیستی کشور ممنوع اعلام شد.
در بند ۱۹ این بخشنامه که متن آن توسط مرکز اسناد حقوق بشر ایران منتشر شده، آمده «به کار گیری پرسنل از اقلیت‌های دینی تحت هر عنوان در مهدهای کودک، به غیر از مهدهای مخصوص اقلیت‎های دینی، ممنوع می‌باشد.»

به نظر می‏رسد نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی نگران هستند در شرایطی که روگردانی از اسلام به شدت افزایش پیدا کرده حضور اقلیت‎های دینی در مراکز آموزشی سبب فراهم شدن گرایش افراد نسبت به آئین‎های غیراسلامی است که از نظر نظام تهدیدی برای امنیت ملی است.
لازم به ذکر است که این بخشنامه شامل ۲۰ بند است و در ۶ خرداد ۱۳۹۸ از سوی سید منتظر شبر، سرپرست دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، صادر شده است.
در سال‎های گذشته چندین مورد گزارش به دست آژانس خبری مسیحیان ایران «محبت نیوز» رسید که نشان می‎داد حتی انتصاب شهروندان غیرمسلمان از جمله مسیحیان به عنوان مدیر مدرسه و آموزشگاه‌ها نیز ممنوع شده است.
با وجود اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تنها اقلیت‌های دینی یهودی، زرتشتی و مسیحی را به رسمیت می‌شناسد اما این قانون در دو اصل ۱۹ و ۲۰ بر رعایت حقوق تمام ایرانیان تاکید می‌کند «مردم ایران از هر قوم و قبیله و که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود» و «همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.»
سایر اقلیتهای دینی در ایران مانند بابیان، مندائیان، یارسان، ایزدیان، رائیلیان، بوداییان، هندوها و سیک‌ها علی‌رغم داشتن پیروان، در قانون به رسمیت شناخته نشده‌اند و آئین بهائی نیز به رسمیت شناخته نمی‌شود.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تجمع گروهی از نوکیشان مسیحی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در سوئد

دو نوکیش مسیحی در بوشهر با اتهامات امنیتی برای اجرای حکم به زندان رفتند

بازدید نمایندگان از زندان اوین در سکوت، از ابهامات کم نکرد: ۴۳۸ نفر همچنان در بازداشت