یک «نوکیش مسیحی» پس از دیپورت از آلمان در تهران بازداشت شد



فرزند این نوکیش مسیحی میگوید او پس از ورود به تهران دستگیر شده و با تلاش یکی از بستگانش و به قید وثیقه به طور موقت آزاد شده است.


«محبت نیوز»- روزنامه آلمانی بیلد سه شنبه یکم مرداد (۲۳ ژوئیه) در گزارشی نوشت یک شهروند نوکیش مسیحی به نام “فاطمه آزاد” پس از اخراج از آلمان در تهران دستگیر و به قید وثیقه آزاد شده است.
پایگاه خبری دویچه وله به نقل از این روزنامه نوشته این نوکیش مسیحی اردیبهشت ماه از آلمان دیپورت شده است.
یک کارشناس «سازمان عفو بین الملل» گفته قوه قضائیه جمهوری اسلامی میتواند “فاطمه آزاد” را به اتهام ارتداد به اعدام محکوم کند.
به گفته وکیل مدافع آلمانی آزاد، اداره مهاجرت و پناهندگی آلمان تقاضای پناهندگی او را به این دلیل رد کرده که نتوانسته است ثابت کند، اعتقاد او به مسیحیت در حدی است که میتواند پس از اخراج به ایران دچار مشکل شود.
“فرانک ساتلر” کشیش محل اقامت “فاطمه آزاد” گفته است که برای کلیسا ابراز عقیده شفاهی شخص و غسل تعمید او برای گرویدن به مسیحیت کافی است. او تاکید کرده که فاطمه آزاد «مرتب در مراسم عبادی در کلیسا شرکت میکرد».
“بکهاوس” نویسنده گزارش بیلد به نقل از فرزندان فاطمه به دویچه وله گفت «او پس از ورود به تهران دستگیر شده و با تلاش یکی از بستگانش و به قید وثیقه به طور موقت آزاد شده است. بکهاوس گفت که آزاد اکنون منتظر ادامه روند رسیدگی به پرونده اش است.»
بکهاوس از طریق شورای پناهندگان ایالت «مکلنبورگ فورپومرن» محل اقامت خانواده آزاد از ماجرا آگاه شده است.
در همین ارتباط سرویس دَری خبرگزاری دویچه وله نیز نوشته «فولکر کاودر» عضو ارشد حزب دموکرات مسیحی آلمان خواسته است که اخراج پناهجویان ایرانی که به مسیحیت گرویده اند متوقف شود.
کاودر تأکید کرده همان طوری که وضعیت افغانستان و سوریه برای اخراج پناهجویان مورد ارزیابی قرار میگیرد در مورد پناهجویان ایرانی گرویده به مسیحیت نیز وضعیت ایران مورد ارزیابی مجدد قرار بگیرد و این پناهجویان اخراج نگردند.
گزارشی که رسانه های آلمانی به آن اشاره کرده اند گوشه هایی از واقعیت تلخ زندگی شمار زیادی از نوکیشان مسیحی است که برای تامین جانی و امنیت خود مجبور به ترک ایران میشوند. در بین این افراد کم نیستند آنهایی که در کشورهایی درخواست پناهندگی کرده اند اما پس از مدتی درخواستشان یا رد شده یا حتی بدون بررسی پرونده مجبور به ترک خاک شدند.
به عنوان مثال کم نیستند پناهجویانی که در سالهای اخیر توسط پلیس ترکیه دیپورت شدند و یا دلایل پناهندگی آنان پذیرفته نشده است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تجمع گروهی از نوکیشان مسیحی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در سوئد

دو نوکیش مسیحی در بوشهر با اتهامات امنیتی برای اجرای حکم به زندان رفتند

بازدید نمایندگان از زندان اوین در سکوت، از ابهامات کم نکرد: ۴۳۸ نفر همچنان در بازداشت