دابرینا بت تمرز: پدر و مادرم هیچ وقت در خیابان مسیحیت را تبلیغ نکردند



“ویکتور بت تمرز” ازجمله افرادی است که مایک پنس در توئیت‌اش از او نام برده است، کشیش ویکتور بت تمرز و همسرش از آشوریان ایران هستند که هر کدام به ترتیب به ۱۰ سال و پنج سال حبس از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ماشالله احمد‌زاده محکوم شدند.

«محبت نیوز»-  ویکتور بت تمرز، کشیش کلیسای «پنطیکاستی» متعلق به آشوریان در خیابان شهرآرا تهران بود که در تاریخ ۱۹ مارچ ۲۰۰۹ (۲۹ اسفند ۸۸) تعطیل شد. پس از تعطیلی این کلیسا، کشیش بت تمرز و همسرش در خانه خود کلیساهای خانگی برای علاقمندان تشکیل می‌دادند.
دابرینا بت تمرز فعال حقوق مذهبی که از سال ۲۰۰۹ به کشور سوییس مهاجرت کرده و اکنون کشیش کلیسایی در نزدیکی زوریخ است درباره نحو بازداشت پدرش به ایران وایر می‎گوید، «در تاریخ پنجم دی ۹۳، جشنی به مناسبت میلاد مسیح در خانه پدرم برگزار شده بود که ماموران وزارت اطلاعات با دوربین‌های فیلمبرداری به خانه حمله کردند. از تمام مهمانان در همان خانه پدرم، جدا جدا در مقابل دوربین تعهد گرفتند که دیگر دور هم جمع نشوند و بعد پدرم و دو نفر دیگر از مهمانان را با خود بردند.»
به گفته خانم دابرینا، پدرش پس از بازداشت ۶۶ روز در سلول انفرادی بوده و پس از آن با قرار وثیقه از زندان آزاد شده است. او پس از بازداشت تاکنون ممنوع‌الکار است. دابرینا می‎گوید، «پدرم ۴۰ سال خادم کلیساهای تهران و شهرستان‌ها بود اما دیگر به دستور قاضی قادر به کار کردن نیست هر چند که همه کلیساهای آشوری نیز بسته شده‌اند.
“از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴، تمام کلیساهای آشوریان و پروتستان‌ها که به زبان فارسی در کلیساها صحبت می‌کردند از سوی وزارت اطلاعات ایران بسته شدند. با تعطیلی این کلیساها، نه تنها نوکیشان مسیحی بلکه آشوریان و پروتستان‌های ایران از حق مسلم داشتن کلیسا محروم مانده‌اند.»
خانم بت‌تمرز در توضیح بیشتر فعالیت‌های کلیساهای جماعت ربانی گفت، «در این کلیساها به زبان فارسی دعا و (موعظه) می‌شد. مثلن من زبان آشوری را می‌دانم اما به خواندن و نوشتن زبان آشوری مسلط نیستم بنابراین راحت‌تر بود که همه سرودها و پرستش ها به زبان فارسی باشد، اما حرف زدن به زبان فارسی در کلیسا نمی‌تواند جرم تلقی شود. پدرو مادرم هیچ وقت در خیابان مسیحیت را تبلیغ نکردند. بعد هم که کلیسا را از ترس‌شان بستند.مشارکت خانگی تشکیل شد، جمع شدن در خانه و دعا خواندن هم گناه نیست، غیرقانونی نیست و اقدام علیه امنیت ملی به حساب نمی‌آید.»

تعطیلی کلیسای جماعت ربانی
دابرینا می‌گوید، تا سال ۲۰۱۴ تمام کلیساهای «جماعت ربانی» تعطیل شدند: «الان فقط کلیساهای سنتی که متعلق به کاتولیک‌ها و ارتدوکس‌هاست در ایران فعالیت می‌کنند چون آنها هیچ‌وقت برنامه‌های‌شان به زبان فارسی نبوده است اما کلیساهای آشوری و پروتستان که به کلیساهای جماعت ربانی معروف هستند برنامه‌های به زبان فارسی داشتند. حالا با بسته شدن کلیساهای جماعت ربانی دیگر یک آشوری اگر بخواهد به کلیسا برود، فقط می‌تواند به کلیسای سنتی برود.»
دختر این کشیش درباره بازداشت مادر و برادرش نیز گفت: «رامئیل برادرم در تاریخ پنجم شهریور ۹۵ در پیک‌نیکی در فیروزکوه به همراه تعدادی دیگری از نوکیشان مسیحی از سوی ماموران نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات بازداشت شد. آنها به پیک‌نیک رفته بودند، مردها داشتند غذا درست می‌کردند که ماموران وارد شده و آنها را بازداشت کردند. برادرم بعدتر به چهار ماه حبس محکوم شد. مادرم نیز مدتی بعد به دادسرای زندان اوین احضار و اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل گروه‌ها و کلیساهای خانگی به او تفهیم شد و در تاریخ ۱۶ دی ۹۶ از سوی قاضی احمدزاده به پنج سال حبس محکوم شد.»
کشیش بت تمزر و همسرش خانم شامیرام عیسوی هر دو متهم به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و اداره کلیساهای خانگی، شرکت در سمینارهای خارج از کشور و آموزش رهبران مسیحی در ایران» هستند. آقای بت تمرز از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به این اتهام به ۱۰ سال حبس و خانم عیسوی توسط همین شعبه به پنج سال حبس و رامئیل فرزندشان به چهار ماه حبس محکوم شده است. پرونده آنها اکنون در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر منتظر صدور رای نهایی است. به گفته دابرینا، جلسه دادگاه تجدیدنظر مادرش در تاریخ سوم سپتامبر ۲۰۱۹ برگزار خواهد شد اما هنوز تاریخ جلسه دادگاه تجدیدنظر پرونده پدر و برادرش مشخص نشده است.
پدرم را کتک زدند
فرزند آنها درباره مصادیق و مستندات این اتهام که به حکم‌های سنگین ختم شده، گفت‌: «هیچ مدرکی جز تشکیل کلیسای خانگی برای اثبات اتهام‌ها وجود ندارد. به پدرم گفتند تو آمریکا رفتی اما پدر من حتی یک بار پایش را به آمریکا نگذاشته است، پدرم به آنها گفته من نرفتم، ثابت کنید که رفته‌ام. اما هیچ مدرکی ندارند و احتمالن به همین دلیل آنها را در شرایط سخت مجبور به اعتراف کردند البته هیچ‌کدام تا الان اعترافی نکردند.»

بیشتر شکنجه روحی بوده است
او درباره آزار و اذیت پدرش و نوکیشان مسیحی در دوران بازجویی گفت: «بیشتر شکنجه روحی بوده است. پدرم را کتک زده‌اند و بعد به سلول انفرادی انداختند که زمینش پر از حشره بوده با پتویی کثیف، ۶۵ روز در این شرایط بوده و ۱۰ روز اول ارتباطی با هیچ‌کس نداشته، یازدهمین روز او را برای بازجویی و اعتراف می‌برند، هر روز هشت ساعت بازجویی می‌شده، اینها همه شکنجه روانی است. با این حال نوکیشان مسیحی بیشتر اذیت و حتی شکنجه جسمی هم می‌شوند . بعضی از آنها پس از آزادیشان می‌گفتند که آنها را از پا برای ساعت‌ها آویزان می‌کردند و بر سر و بدنشان با باتوم می‌زدند.»
دابرینا بت تمرز که سه عضو خانواده‌اش با حکم‌های زندان مواجه هستند، گفت:‌ «من از مقامات ایران می‌خواهم که آزادی مذهب را به رسمیت بشناسد و اجازه دهد تا هر انسانی درباره مذهبش و اعتقاداتش خودش تصمیم بگیرد.»
دیدار با دونالد ترامپ
دابرینا در حاشیه در دومین نشست «پیشبرد آزادی‎های مذهبی» که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۵ و ۲۶ تیرماه (۱۷ و ۱۸ ژوئیه) با حضور وزرا و نمایندگان ۱۱۵ کشور جهان در واشنگتن برگزار شد با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دیدار داشت. او در این جلسه به گوشه‎هایی از آزار و اذیت خانواده‌اش در ایران توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی اشاره کرد و از وضعیت بد اقلیت‎های دینی و دگراندیشان مذهبی در داخل ایران صحبت کرد.
آمار بالای بازداشت مسیحیان در ایران
«بر اساس گزارش‌ها ۱۷۱ نوکیش مسیحی در سال ۲۰۱۸ و از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون ۳۹ نوکیش مسیحی در ایران بازداشت شده‌اند.»
همچنین براساس اطلاعات سازمان ماده ۱۸؛ قاضی ماشالله احمد‌زاده، قاضی پیشین شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، در سال ۹۶، تقریبن ۱۶ نوکیش مسیحی را بین پنج تا ۱۵ سال زندان محکوم کرد. ناصر نورد گلل‌تپه، هادی عسگری، امین افشار نادری، زمان فدایی، محمدعلی مسیب‌زاده، محمدرضا امیدی از جمله محاکمه‌شدگان هستند.
باید نظام ایران را وادار به پاسخگویی کرد
خانم دابرینا بت‌تمرز درباره توییت اخیر معاون رییس جمهور آمریکا در دفاع از پدرش نیز گفت: «این حرف‌ها خوب و امیدوار کننده است که زندانیان عقیدتی در ایران فراموش نشده‌اند. اما این حرف‌ها فقط نقطه شروع است، اینکه چقدر صدای فعالان حقوق بشر و مسوولان و منتقدان شنیده می‌شود کسی اکنون نمی‌داند. تنها کاری که می‌شود کرد حرف زدن درباره‌ نقض حقوق بشر و آزادی مذهب و موظف کردن نظام ایران به پاسخگویی است.»
مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا، جمعه دوم آگوست (۱۱ مرداد)، در توئیتی حاکمان ایران را «مستبد» توصیف کرد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تجمع گروهی از نوکیشان مسیحی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در سوئد

دو نوکیش مسیحی در بوشهر با اتهامات امنیتی برای اجرای حکم به زندان رفتند

بازدید نمایندگان از زندان اوین در سکوت، از ابهامات کم نکرد: ۴۳۸ نفر همچنان در بازداشت