نگرانی‎‌ها از بازگرداندن نوکیشان مسیحی به کشورهایشان



در بعضی از کشورها به مانند ایران، نوکیشان مسیحی مورد جفا قرار می گیرند و حتا ممکن است کشته شوند. سازمانِ “درهای باز” (Open Doors)، مقامات آلمانی را متهم می‌کند که چشمان خود را به‌روی این واقعیت بسته‌ است.
«محبت نیوز»- در بعضی از کشورها، افرادی که از اسلام به مسیحیت گرویده اند ممکن است مورد آزارواذیت قرار گیرند یا به ‌دلیل تغییر دین کشته شوند. سازمانِ “درهای باز” (Open Doors)، مقامات آلمانی را متهم می‌کند که چشمان خود را به‌روی این واقعیت بسته‌اند، اما دفتر مهاجرت و پناهندگان فدرال (بامف)، این ادعاها را رد می‌کند.
به گزارش امل برلین، سازمان “درهای باز” سازمانی است که مسیحیان تحت‌تعقیب را در بیش از هفتاد کشور مورد حمایت خود قرار می‌دهد. این سازمان، مقامات آلمانی را متهم می‌کند که میزان آسیب‌پذیری نوکیشان مسیحی را که به این کشور پناه آورده‌اند، نادیده گرفته‌اند. براساس یک نظرسنجی که توسط سازمان “درهای باز” انجام شده، میزان حمایت دولت آلمان از این پناهجویان از اواسط سال ۲۰۱۷ به‌شدت کاهش یافته است. یکی از بزرگترین نگرانی‎‌هایی که در این گزارش عنوان شده، بازگرداندان نوکیشان مسیحی به کشورهایشان است. جایی که خطر شکنجه یا مرگ در انتظار آن‌ها است.
آدو گرو (Ado Greve)، مسئول پروژه، می‌گوید «تا ژوئیه‌ی سال ۲۰۱۷، دوسوم (۶۸ درصد) از درخواست‌های پناهندگی نوکیشان مسیحی مورد قبول واقع می‌شد. ولی این روند اززمانی‌که هانس اکهارد سومر (Hans-Eckhard Sommer) به‌سمت ریاست بامف رسیده، سیری نزولی داشته است.»
ولکر كاودر (Volker Kauder (CDU))، رییس پیشین اتحادیه، مجددن از دولت فدرال خواست كه از بازگرداندن نوکیشان مسیحی به كشورهای خاص جلوگیری كند. او گفت «آن‌ها نباید به کشورهایی فرستاده شوند که به دلیل تغییر دین با مشکلات قابل‌توجهی روبه‌رو هستند.» كاودر که خصوصن به حمایت از مسیحیان تحت‌تعقیب می‌پردازد، از ابتدای سال با وزارت امور خارجه فدرال در مورد چگونگی برخورد با ایرانیان نوکیش مسیحی صحبت کرده است.
بامف: تغییر دین باید باورپذیر باشد
بامف ارقام موجود در گزارش سازمان “درهای باز” را علی‌رغم تلاش برای ایجاد یك روش علمی، غیرقابل فهم دانست. بامف همچنین ادعای مبنی بر تغییر تصمیم‌گیری در این‌زمینه را رد کرد. سخنگوی بامف در این‌باره گفت «اگر پناهجویی به‌دلیل تغییر دین مورد آزارواذیت قرار گرفته باشد، از او حمایت خواهیم کرد. اما شرایط “تغییر دین”، در جلسه‌های شخصی مورد بررسی قرار می‌گیرند. پناهجو باید اعتقادات تازه‌ی خود را در کشور مقصد انجام دهد.»
سازمان “درهای باز” برای انجام این نظرسنجی، پرسشنامه‌هایی را برای ۴۰۰ گروه مختلف ازجمله جامعه‌ی پروتستان‌ها، کاتولیک‌ها و کلیساهای آزاد فرستاده است. گزارش نهایی برمبنای پاسخ‌هایی از ۱۷۹ گروه و با شرکت ۶،۵۱۶ نفر تنظیم شده است. بیشتر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، ایرانی هستند.
طبق گزارش سازمان “درهای باز”، کلیسای پروتستان در آلمان (EKD) و انجمن اسقف‌های کاتولیک آلمان در این مطالعه شرکت نکردند. هر دو کلیسا در مذاکره با بامف درباره‌ی رسیدگی به پرونده‌های نوکیشان مسیحی، از طریق نمایندگان خود در برلین اقدام می‌کنند.
همچنین در گزارشی دیگر که در دویچه وله آلمان منتشر گردید عنوان شده است که مقامات آلمانی اکثر کیس های پناهندگی کلیسا ها را در سال ۲۰۱۹ لغو نموده اند. در طی چهار ماه اول سال ۲۰۱۹ تنها دو کیس پذیرفته شده است. براساس این گزارش کلیساها در آلمان می توانند از پناهجویان رد شده در مواجهه با شرایط دشوار محافظت کنند و درخواست تجدید نظر را برای اداره مهاجرت و پناهندگان فدرال (BAMF) ارائه دهند. این پناهجویان معمولن از طریق اجتماع کلیسا به محل های که در آن زندگی کنند دسترسی دارند ، که آنها را از پلیس ها محافظت می کند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تجمع گروهی از نوکیشان مسیحی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در سوئد

دو نوکیش مسیحی در بوشهر با اتهامات امنیتی برای اجرای حکم به زندان رفتند

بازدید نمایندگان از زندان اوین در سکوت، از ابهامات کم نکرد: ۴۳۸ نفر همچنان در بازداشت