مایک انصاری:”حکومت ایران مجازات نوکیشان مسیحی را سنگین‌تر کرده است”



با آغاز موج جدید از دستگیریهای سازمان یافته توسط اطلاعات سپاه در ایران، دکترمایک انصاری در گفتگویی درباره افزایش سختگیری‌های حکومتی و تهدیدات قضایی و امنیتی علیه مسیحیان ایران و مبشرین مسیحی و خادمین کلیسای ایران پرداخته است.
«محبت نیوز»- این روزها اغلب کشورهای جهان با همه‌گیری کرونا روبرو شده‌اند. در تلاش برای مبارزه با شیوع «کووید- ۱۹» مقامات در کشورهای مختلف جهان از مردم خواسته‌اند تا در خانه بمانند. این یعنی بسیاری از اجتماعات از جمله کلیساهای محلی مجبور به برگزاری جلسات اینترنتی (آنلاین) شده‌اند.
همچنین بسیاری از ادارات دولتی نیز بخش عمده فعالیت‌های خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند. اگر شما نیز مانند بسیاری از مردم جهان چنین روزهایی را تجربه کرده‌اید به خوبی همه این ها را می‌دانید اما آنچه ممکن است ندانید، قانون جدیدی است در ایران که می‌تواند مانعی برای برگزاری کلیساها و نشر کلام خداوند به صورت اینترنتی شود.
دکترمایک انصاری از گردانندگان سازمان بشارتی «heart۴iran» در گفتگو با آژانس خبری مسیحیان ایران ” محبت نیوز” می‌گوید: «ایران به عنوان کشوری دارای آزادی مذهب شناخته نمی‌شود، به طور سنتی قوانین جمهوری اسلامی ایران در مورد هر شخص مسلمانی که مسیحی (نوکیش/تغییر دین) شود بسیار سختگیرانه برخورد می‌کند و مجازات شدیدی اعم از حبس ، تبعید و حتا حکم اعدام نیز توسط دادگاهای انقلاب صادر میکند.
مایک انصاری مدیر شبکه تلویزیونی ۲۴ ساعته مسیحی « محبت » در ادامه می‌گوید: «به تازگی این قوانین سختگیرانه‌تر نیز شده‌اند. حکومت ایران کلیساها و سازمانهای خدماتی مسیحی را به تبلیغات علیه اسلام چه در دنیای واقعی و چه در فضای مجازی متهم کرده است که مجازات این اتهامات زندان، شلاق، جریمه و یا حتی اعدام می تواند ‌باشد.»

قانون جدید نه تنها شامل سازمان‌های مسیحی بلکه کلیساها یا هرگونه آموزش خلاف اسلام را نیز شامل می‌شود و صد البته تاثیر اجرای چنین قانونی در برخورد با فعالان دینی و دگراندیشان عقیدتی و مذهبی از جمله مسیحیان روشن است.
انصاری با نگاهی فشرده به محتوای این قانون می افزاید: ” محتوای این قوانین دست نهادهای امنیتی و قضایی را باز می‌گذارد تا به هر بهانه‌ای شدت برخورد و مجازات با اقلیت‌های دینی را بر اساس تفسیر اسلامی از «اهانت» شدت بخشند.
به طور خلاصه طبق این قوانین کسانیکه «در قالب فرقه، گروه، جمعیت یا مانند آن در فضای واقعی یا مجازی» فعالیت کنند مشمول مجازات می‌شوند.
«هرگونه فعالیت آموزشی و تبلیغی مغایر و یا مخل به شرع مقدس اسلام»، «تأمین مالی و یا هر نوع حمایت ی از این گروه‌ها»، «ارتباط با خارج از کشور» مشمول مجازات و جریمه و زندان خواهد شد.
حال آیا می‌توان یک آیه از کتاب مقدس را در صفحه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت؟ یا در طول یک تماس ویدیوئی در نام عیسی مسیح دعا کرد؟ یا برنامه‌هایی برای توضیح مشکلات ( نقد جامعه) تهیه کرد؟
در قوانین قضایی جمهوری اسلامی هر یک از این موارد می‌تواند شما را به اشد مجازات محکوم کند.
آنچه که باعث شگفتی می‌باشد این است که دکترانصاری می‌گوید: «تعداد زیادی از مردم از این قانون اطلاعی ندارند .این مسئله به یک الگوی آزار و اذیت در ایران تبدیل شده و این اتفاق یک شبه در ایران رخ نداده است .بسیاری از مردم بر این باورند که وضع این نوع قوانین بخشی از طرح بزرگتری است که توسط رهبر ایران و تیم او طراحی شده است. با این حال این برخوردهای جدید تا حد زیادی نادیده گرفته شده است.»
انصاری می‌افزاید «برخی تصور می‌کنند در ایران به دلیل اینکه اکثریت جمعیت آن مسلمان هستند آزادی مذهب و عقیده وجود دارد اما حقیقت این است که به اقلیت‌های دینی در ایران توجهی نمی‌شود. به عنوان نمونه شرایط برای جامعه بهائیان ایران دشوارتر است شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی خود محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین یا اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
شرایط ایران مانند یک مثال قدیمی است، وقتی قورباغه را در آب جوش قرار می‌دهیم به بیرون می‌پرد اما اگر یک قورباغه را در آب سرد قرار دهید و به آرامی دمای آن را افزایش دهید قورباغه در آب می‌ماند. پس ما چه کار می‌توانیم بکنیم؟»
با رویکرد به این وضعیت بویژه وضعیت مسیحیان در ایران انصاری نگران است که کلیسای جهانی به مشکلات کلیسای ایران توجه نکند. او می‌گوید «زمانی که ما در مقابل وحشیگری و قساوتی که به نام قانون اعمال می‌شود سکوت می‌کنیم، این خطر به وجود می‌آید که ما نسبت به آنچه اتفاق می‌افتد هم بی‌تفاوت شویم».
وی خاطر نشان کرد «بله در این دنیا زشتی بسیاری وجود دارد اما چه می‌توان کرد؟»
جز اینکه برای صلح، محبت در بین مردم و عدالت در ایران دعا کنیم.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تجمع گروهی از نوکیشان مسیحی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در سوئد

دو نوکیش مسیحی در بوشهر با اتهامات امنیتی برای اجرای حکم به زندان رفتند

بازدید نمایندگان از زندان اوین در سکوت، از ابهامات کم نکرد: ۴۳۸ نفر همچنان در بازداشت