عید پسح؛ پیام آور آزادی و رهائی همه انسانها از بند ستم

 

عید پسح که در فروردین، اواسط ماه عبری نیسان برگزار می شود، به مناسبتِ خروج یهودیان از سرزمین مصر و رهائی آنان از قید بردگی فرعونیان می باشد که مدت چهارصد سال بر آنها ستم روا داشته و حقوق و آزادیهای انسانی را از آنان سلب کرده بودند.

«محبت نیوز»- پسح یكی از اعیاد سه گانه یهودیان است كه به نام پیامبر بزرگ بنی اسرائیل، موسی- مُزین شده و نماد آزادی تمامی انسانها از بردگی است.

یهودیان جهان پسح را عید آزادی و بهار نام نهاده اند، زیرا در نخستین هفته های فصل بهار آغاز می شود و یادگار خروج یهودیان از سرزمین مصر و رهائی آنان از قید بردگی فرعونیان است که مدت چهارصد سال بر آنها ستم روا داشتند و همه آزادیهای انسانی را از آنان سلب کردند.

عید پسح با مراسمی پرشکوه و نیایشها و آوازهای دلنشینی همراه است و خوراکیهای ویژه دارد و یکی از سه عید بزرگ یهودیان به شمار می آید. واژهٔ «پِسَح» از کلمه‌ای به معنی «عبور» یا «گذر» در زبان عبری گرفته شده است و به زمانی اشاره می‌کند که خدا اسرائیلیان را از بلایی که باعث مرگ نخست‌زادگان مصر شد،‏ محفوظ نگه داشت.‏ (‏خروج ۱۲:‏۲۷؛‏ ۱۳:‏۱۵‏)‏ خدا قبل از آوردن این بلا،‏ به اسرائیلیان گفت که مقداری از خون یک برّه یا بز به چارچوب دَرِ خانه‌شان بپاشند.‏ (‏خروج ۱۲:‏۲۱،‏ ۲۲‏)‏ فرشتهٔ خدا با دیدن خون پاشیده‌شده،‏ از خانه «عبور» می‌کرد و جان نخست‌زادهٔ آن خانه را نمی‌گرفت.‏—‏خروج ۱۲:‏۷،‏ ۱۳‏.‏

نامگذاري عيد پسح
اين الطاف الهي در تـورات با لفظ «پاسَحْ» به معني گذر كردن، جَستن و رحم نمودن بيان شده است. پس اين عيد را پِسَح פסח Passover (عيدُ الفَصْح) ناميده اند و به نامهاي ديگري نيز خوانده مي شود كه عبارتند از :

عيد فطير يا عيد مصاها :
از آنجا كه يهوديان هنگام خروج از مصر فرصت كافي براي تهيه خمير مناسب جهت پخت نان نداشتند، ناگزير از خميرِ ترش نشده استفاده كرده، در زبان عبري این نام مَصـا Matzo نام دارد و يهوديان در اين عيد تنها مجاز به استفاده از آن (و نه هيچ نان ديگري) هستند. نان نماد قوت و غذای “انسان فقیر” است، بنابراین به عنوان یادآوری فروتن بودن، و فراموش نکردن زندگی در بندگی است. خوردن “نان رنج” هم درس فروتنی است و هم عملی که موجب تقدیر از آزادی می شود.

جشن بهار :
اين عيد همواره در اوايل فصل بهار واقع مي شود (۱۵ ماه نیسان) بنابراين، آن را جشن بهار ناميده اند. نزديكي عيد پسح با نوروز موجب شده است كه مراسم پسح در ميان ايرانيان كليمي افزونبر مراسم مذهبي، سنتهاي جاري نوروز چون ديد و بازديد خانواده ها اجرا گردد.

جشن آزادي :
عيد پسح، جشن آزادي بني اسرائيل از يوغ بندگي مصريان است. شرط اول براي بندگي خالصانه خداوند، رها شدن از هر گونه بندگي غير اوست. یهودیان ایمان دار می گویند؛ خدواند تمام روند طبيعت را بر هم زد تا قوم بنی اسرائیل مصون بماند (باز شدن دریا) پس خدواند همیشه در فکر قوم خود است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تجمع گروهی از نوکیشان مسیحی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در سوئد

دو نوکیش مسیحی در بوشهر با اتهامات امنیتی برای اجرای حکم به زندان رفتند

بازدید نمایندگان از زندان اوین در سکوت، از ابهامات کم نکرد: ۴۳۸ نفر همچنان در بازداشت